Årets kvinnelige medieleder skal ha markert seg særlig som leder, og må kunne vise til oppnådde resultater, både journalistisk, markedsmessig, økonomisk eller organisatorisk. Gjennom sitt virke skal hun fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere, heter det i begrunnelsen.
Torsdag ble det klart at valget i år falt på NRKs distriktsdirektør, Grethe Gynnild-Johnsen.
– Må jobbe systematisk med å løfte kvinner
Det hadde hun aldri trodd selv.
– Jeg er stolt, glad og overrasket, og så absolutt ikke den komme. Jeg er stolt av å jobbe i en organiasjon som hvor det systematisk arbeides med å løfte kvinner i lederstillinger. Det er fortsatt viktig å jobbe systematisk med det, sier hun.
Gynnild-Johnsen sier det lykkes best når toppledelsen har uttalt vilje til å løfte kvinner.
– Kvinnene må naturligvis ønske det selv, men det er helt avgjørende at bedriftenes toppledere har et bevisst forhold til å løfte kvinner. Det har jeg selv hatt over mange år, sier prisvinneren.
Årets jury har bestått av Victoria Schultz, (leder Amedia), Tove Nedreberg (Adresseavisen), Annika Biørnstad (NRK), Vibeke Holther (Kapital) og Ole Werring (Amedia).
Prisen for Årets medielederledertalent 2016 ble tildelt VGs avdelingsleder for nyheter, Tora Håndlykken. 34-åringen beskrives som et ledertalent av de sjeldne.
Juryens begrunnelse
Grete Gynnild-Johnsen ble valgt blant annet fordi juryen mener hun er modig, og fordi hun har stått støtt i krevende situasjoner. Her er hele begrunnelsen:
Årets kvinnelige medieleder er en modig leder som ofte må forsvare bedriftens beslutninger og satsingsområder både internt og overfor lokalbefolkning og politikere, og hun står støtt i disse situasjonene. Hun oppleves som en synlig og tilstedeværende leder. Som personaleleder beskrives hun som omtenksom og omsorgsfull, en som husker folk, historier og navn. Hun er engasjert i menneskene hun møter.
Årets kvinnelige medieleder har effektivisert og tydeliggjort bedriftens strategier i flere omganger, og senest siste år gjennomført en større reorganisering av hele sitt ansvarsområde. I sitt arbeid med å utvikle organisasjonen er hun opptatt av mangfold, og å satse på nye talenter. Hun har løftet frem kvinnelige ledere, også kvinner med flerkulturell bakgrunn.
Hun blir omtalt som en ekstremt dyktig leder, som balanserer det strategiske med det operative på en forbilledlig måte. Hun er genuint opptatt av produktene, og kvaliteten på innholdet. Hun har en av mediebransjens mest krevende jobber, med over 900 ansatte spredt over hele landet.