Hopp til innhold

Maria Arredondo er ute av stjernekamp

Maria Arredondo måtte takke for seg i Stjernekamp etter sin opera-opptreden. – Det har vært helt fantastisk.

Det var Maria Arredondo som røk ut etter sin opptreden av «Che farò senza Euridice».

Etter det dommerne omtalte som et høyt opera-nivå, var det Maria Arredondo, Chris Hosten og HeineTotland som stod igjen med færrest stemmer.

Og til slutt ble det Arredondo som måtte takke for seg.

– Det er en blanda følelse å ryke ut og jeg skulle gjerne vært med videre. Men jeg var litt forberedt på å ryke også. Det har vært en fantastisk reise, og drømmen om å få synge med KORK gikk jo i oppfyllelse, sier en rørt Maria Arredondo til NRK.

– Grein og grein

Artisten forteller at hun har vært forberedt på å ryke ut siden første sending.

– Jeg blir veldig stressa av konkurransesettinger. Jeg bare grein og grein da jeg gikk av scenen i dag. Musikk er alt for meg, og det å konkurrere med hjertet har vært en stor påkjenning.

Maria Arredondo forteller at hun vil huske best da hun dedikerte countrysangen «I hope you dance» til moren i andre episode.

– Det er mamma som har gitt meg mulighet til å holde på med musikk. Å synge til henne er et minne jeg kommer til å ta med meg.

Hun sang I Hope You Dance av Lee Ann Womack.

Hun sang I Hope You Dance av Lee Ann Womack.

– Veldig høyt nivå

– Jeg tror faktisk det aldri har vært et så høyt nivå på artistenes sangteknikk som i år, sa operastjerne og kveldens mentor, Solveig Kringlebotn før sendingen.

I kveld var det stemmeprakt i opera-sjangeren som gjaldt i Stjernekamp og artistene skulle for første gang i historien synge sammen med Kringkastingsorkesteret.

Kork på Stjernekamp

KORK: Kringkastingsorkesteret bistår Stjernekamp-artistene under kveldens opera-sjanger.

Foto: David Dundas/NRK

Ole Børud var først ut med arien «Pourquoi me réveiller» fra Werther, av Massenent.

Børud avsluttet sangen med å felle noen tårer, og forklarte programleder Kåre Magnus Bergh at det hadde vært en intens uke i opera-lære. Kveldens første, følsomme, sang imponerte imidlertid dommerne stort.

– Jeg er helt målløs! Ole, sorgfulle, lille Ole. Jeg vet at du kan synge metal, men du kan jo også synge opera. Dette er det beste jeg har hørt i Stjernekamp noensinne, sa dommer Mona B. Riise, etter fremføringen.

Børud meddelte at det var en stor opplevelse å få lov til å synge med KORK.

– Det går så voldsomt rett på følelsene. Jeg har gått litt i spenn hele uke og tenkt at dette blir helt rått.

– Satt litt på nåler da jeg hørte på

Se Maria Arredondo synge opera

Maria Arredondo var nummer to med sangen «Che farò senza Euridice» fra Orfeus og Evrydike. Selv hadde hun helt fortrengt at hun faktisk skulle synge opera i Stjernekamp.

– Det var skikkelig skummelt altså, men det har vært helt fantastisk å lære opera, sa Arredondo etter sin opptreden.

Men det var delte meninger om operasangen hennes blant dommerne.

– Jeg satt litt på nåler, for det er som om jeg ikke er helt sikker på om du har nok styrke til å gjennomføre det helt. Men så er det også vakkert. Du har en utrolig fin innlevelse, oppsummerte dommer Mona B. Riise.

Heine Totland hadde valgt den vanskelige sangen «Je crois entendre encore» fra stykket Perlefiskeren.

Hør Heine Totland arie

– Veldig bra! Dette er en svært vanskelig sang og jeg merket du var litt nervøs i begynnelsen, men så kom det seg, sa mentor Solveig Kringlebotn.

Totland valgte arien fordi han synes det er den vakreste som finnes, fortalte han begeistret etter opptredenen.

– Og det å ha verdens beste orkester i ryggen, en sånn kraft av musikkglede – det gjør meg målløs. Jeg trenger litt tid til fordøye dette rett og slett, sier en glad Totland.

– Du er et naturtalent

Ulrikke Brandstorp sang «Non sò più» fra Figaros bryllup, til stor begeistring fra dommerne.

– Hadde du hatt to uker på deg med Solveig som mentor, så hadde du sikkert fått rolle i Operaen med en gang. Du er jo et naturtalent på vokal, sa dommer Thomas Felberg.

22 år gamle Brandtorp fortalte at hun hadde slitt med å lære seg den italienske teksten før kveldens fremføring.

– Jeg har vært veldig nervøs. Jeg var veldig kvalm før jeg skulle synge foran KORK siden de er så mange og flinke. Men det gikk jo bra.

– Jeg har vært så redd

Ella Marie Hætta Isaksen sang den krevende «Lascia ch'io pianga» fra Rinaldo.

– Det gikk jo fint dette da. Jeg skjønner at du var nervøs og det er vanskelig når man blir tørr i munnen, men det gikk bra etter hvert, sier mentor Kringlebotn.

Dommer Thomas Felberg var imponert over fremførelsen.

– Jeg synes du gjorde en kjempeinnsats. Jeg føler du har en medfødt autoritet, selv om du er supernervøs.

Selv var ikke Isaksen like fornøyd med egen innsats.

– Jeg ble så satt ut at teksten bare forsvant. Men jeg har aldri sunget bedre opera, så jeg er jo fornøyd med det.

– Jammen fikk du det til!

Chris Holsten sang «‘O sole mio» av Eduardo Di Capua, gyngende frem og tilbake.

– Det var en deilig bevegelse der ja. Jeg elsker at jeg kan le litt underveis, det var veldig gøy med de toppene, sier dommer Mona B. Riise.

Operamentor Kringlebotn lot seg også imponere.

– Det var jo et skummelt valg fordi det er så mange som har hørt den før, men jammen fikk du det bra til altså.

Selv forteller Holsten at han mentalt forestilte seg at han var en gondolfører i Venezia.

– Knærne mine ble til gele

Alexander Pavelich var sistemann ut med sangen «Nessun dorma» fra Turandot. Pavelich har vært den eneste av deltagerne som faktisk har sett frem til å synge opera. Men det er kanskje ikke så rart når han er oppvokst med foreldrene som startet Nordfjordeid-operaen.

– Du skiller deg ut fordi du leder orkesteret, de følger deg på en annen måte enn med de andre, sa mentor Kringlebotn

– Knærne mine ble gele. For en tone, for en teknisk gjennomføringsevne du har. Dette var veldig bra, sa Felberg.

Det har vært litt familiært press innrømmet Pavelich etter fremføringen.

– Mamma sa: «Er du sikker på at du skal ta den i den tonearten!»

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)