Hivju svarer Scorsese: – Superheltfilmene har reddet kinoen

Filmregissør Martin Scorsese mener Marvel-filmene ikke egner seg for kinolerretet, men norske Hollywood-skuespillere er ikke enig med stjerneregissøren.

Thor: The Dark World

Filmregissør mener Marvels superheltfilmer ligner mer på fornøyelsesparker, enn på kinofilmer.

Foto: JAY MAIDMENT / The Walt Disney Company Nordic

En av filmhistoriens største regissører, Martin Scorsese, mener superheltfilmer, som Marvel-filmene, ikke er kinofilmer, ifølge den britiske avisen The Guardian.

– De er godt laget og skuespillerne gjør så godt de kan, men det nærmeste jeg kan sammenligne dem med er fornøyelsesparker, sa Scorsese, og utdyper:

– Det er ikke kinofilmer fra mennesker som prøver å formidle emosjonelle, psykologiske opplevelser til et annet menneske.

– Superheltfilmene har reddet kinoen

Medieselskapet Marvel er kjent for superhelter som Spider-Man, Captain America og Thor, og har de siste årene hatt flere kinofilmer som har tatt verden med storm.

Kristofer Hivju

«Twin»-aktuelle Kristofer Hivju mener superheltfilmene har reddet kinoen, og er ikke enig i at de ikke egner seg for kinolerretet.

Foto: Martin Aas / NRK

– Jeg mener at superheltfilmene har reddet kinoen, fordi TV-seriene har tatt over dramafilmen og folk heller ser det hjemme, sier Kristofer Hivju til NRK.

Hivju, som spiller hovedrollene i serien «Twin» som har premiere denne helgen, mener populariteten til filmene viser at folk vil ha helter som er halvguder.

– Satt på spissen har superheltene tatt noe av plassen religion hadde. Nå er det Marvel-gjengen som skal redde oss fra armageddon, sier Hivju, og legger til at superheltfilmene også kan gå inn på mer seriøs tematikk.

– Når du ser «Joker», så viser det at superheltfilmer har muligheten til å skape disse filmene Scorsese ønsker seg på kino.

Superheltfilmene burde brukes for å formidle et budskap

Skuespiller Lisa Loven Kongsli støtter Hivju i at superheltfilmer passer på et kinolerret.

– Det at publikum får velge hva de ønsker å se gjennom et variert, fargerikt og globalt tilgjengelig filmtilbud er jo det som gjør filmen salgbar, fornybar og forhåpentligvis evig aktuell.

Lisa Loven

«Wonder Woman»-skuespiller Lisa Loven Kongsli mener superheltfilmene definitivt er kinofilmer.

Foto: Pontus Lundahl / Tt / NTB scanpix

Kongsli, som selv har spilt krigeren Menalippe i «Wonder Woman», mener filmenes kommersielle drivkraft og at de når bredt ut burde brukes for å formidle et budskap bak all handlingen.

– På den måten vil disse filmene ha en essens og dypere mening i mine øyne. Også bør de store studioene bruke deler av overskuddet til å støtte mindre produksjoner som kan bidra til å utforske verden på samme måte som kunst kan.

Rune Temte, som har spilt rollefiguren Bron Char i Marvel-filmen «Captain Marvel», mener alle sjangre bør få plass på lerretet.

– Vi må kjempe for at de smalere kunstfilmene også skal ha en plass på kinolerretet sammen med de store blockbusterne. Det er kanskje den største utfordringen i dag, sier Temte, og legger til at han kan forstå Scorseses uttalelser.

Rune Temte og Jude Law i Captain Marvel

Rune Temte (t.v.), her som rollefiguren Bron Char i «Captain Marvel», kan forstå hvorfor Scorsese kommer med kritikken.

Foto: The Walt Disney Company Nordic

– Når han sier det ha gjør, er det kanskje fordi sjangeren tar over så mye av markedet, at det kan ta over den type kinofilm han i utgangspunktet stod for. Og det er selvfølgelig noe man kan diskutere, og det gjør han med rette.

Marvels president, Kevin Feige, forsvarte i fjor filmene sine mot den typen kritikk som er blitt fremført av Scorsese, skriver The Guardian.

– Kanskje det er lett å avskjedige visuelle effekter, flygende mennesker eller romskip, men jeg vil mye heller være i et rom fullt av engasjerte fans, sa Feige.

Kulturstrøm

  • Netflix skal lage norsk film

    Netflix offentliggjorde torsdag at de skal lage to filmer fra Norden, en norsk og en svensk. Den norske filmen skal hete «Kadaver» og skal være det selskapet kaller en grøsser. Jarand Herdal skal være manusforfatter og regissør.

  • Disney+ rullet ut i USA

    Strømmetjenesten Disney+ ble lansert i USA, Canada og Nederland på tirsdag. Nesten to millioner mennesker hadde forhåndsbestilt den nye tjenesten, skriver Nettavisen. Disney valgte å avsløre katalogen med filmer og serier i en lang tråd på Twitter med 300 meldinger. I tillegg til innhold fra Disney får abonnentene også tilgang til filmer og serier laget av Pixar, Marvel, Lucasfilm, National Geographic og 20th Century Fox. Prisen for Disney+ USA er cirka 65 kroner i måneden. Den ventes å komme til Norge tidlig i 2010.

    Disney+ sin logo
    Foto: Nick Agro / AFP