NRK2 fredag 26. september kl 22.30: "Historien om reggae - rebellenes musikk".
Bob Marley var reggae-musikkens frontfigur til sin død i 1981. I bandet hans, The Wailers, var konen Rita med, og også noen av barna. (Foto: Scanpix)
Dro til Jamaica
Da Bob Marley eksploderte i den internasjonale stratosfæren med en serie fabelaktige album, vibrerende tv-opptredener og konserter som fikk jorden til å beve, gikk det ikke lang tid før reggae hadde erobret hele verden.
I USA, takket være The Rolling Stones, Eric Clapton og Stevie Wonder som alle trykket reggae-musikken til sitt bryst, begynte musikken fra Jamaica å slå igjennom i flere fora enn blant nysgjerrige studenter og utflyttede jamaicanere. Rockartister som Paul Simon, Paul McCartney, Robert Palmer, The Clash og John Lydon dro alle til Jamaica for å spille sammen med de beste reggae-musikerne.
I Storbritannia blandet reggae seg med rootsmusikk. De britiske, fargede ungdommene lagde sin egen musikk, påvirket av omgivelsene de levde i. Band som Steel Pulse, Dennis Bovell’s Matumbi og Aswad utga sammenhengende album. Dette var ikke bare en forbindelse direkte tilbake til Jamaica, det åpnet også mulighetene for å bringe reggae ut til et nytt hvitt student- og punkpublikum.
DJ'ens posisjon
Reggae-musikken sto så sterkt at Bob Marleys tragiske død i 1981 ikke hadde noen betydning for musikkens popularitet. På denne tiden dannet reggae grunnlaget for rap og remiksing. Alle hip hop-eksperter gir den Jamaica-fødte DJ Kool Herc ros for å ha laget et nytt lydsystem i Bronx tidlig på 1970-tallet. Erfarne remiksere anerkjenner i fullt monn betydningen Jamaica har hatt når det gjelder utviklingen og eksperimenteringen i det musikalske lydbildet.
Men to tiår etter Bob Marleys død er bildet forandret. Reggae hadde ikke noen frontfigur, og publikum ville simpelthen ha en ny musikk, en ny beat. Globalisering og ny studioteknologi banet veien for dance-musikken. Sly & Robbie, Gussie Clarke, King Jammy og Henry "Junjo" Lawes husker den nye internasjonaliseringen, hvordan datateknikk ble en del av rytmene og hvordan en ny utgave av reggae vokste fram. Shabba Ranks og Supercat forteller om DJ’ens posisjon.