Hiphop og RnB tar over strømmetjenestene

Tall innhentet fra strømmetjenestene viser at hiphop og RnB er langt mer populære enn noen andre musikksjangre.

Drake

WHAT?: Drake og hans hiphop-kolleger vinner konkurransen om strømmelytterne. Albumet han slapp tidligere i år ble strømmet 48 millioner ganger allerede første uken.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp/ntb scanpix
Daniel Eriksen
Journalist

I går skrev NRK.no at The Weeknd ble den første artisten som noensinne erstatter sin egen nummer én-hit med en ny nummer én-hit på Billboard-lista. Denne uka gikk en annen Toronto-artist, Drake, rett til topps på albumlista med sin nye mixtape.

Det er ikke tilfeldig at dette skjer innenfor akkurat RnB-sjangeren.

Ifølge New York Times er hiphop og RnB mye mer populær i strømmetjenestene enn noen av de andre musikksjangrene. Visedirektør Steve Berman i Interscope Records sier at tallene fra strømmetjenestene gir sannheten om hvilken musikk folk egentlig hører på.

– Vi ser nå sannheten om konsumeringen av musikk, sier Berman.

NYFW Spring/Summer 2016 - Diane von Furstenberg The Weeknd

MAKIN' MILLIONS: Norgesaktuelle The Weeknds album Beauty Behind The Madness ble strømmet 110 millioner ganger i løpet av de første to ukene.

Foto: Andy Kropa / Ap/NTB Scanpix

Dette er tre av de mest strømmede albumene i år. Tallene viser hvor mange ganger albumet ble strømmet på én uke:

  • Drake – If You’re Reading This It’s Too Late: 48 millioner
  • Kendrick Lamar – To Pimp A Butterfly: 38 millioner
  • The Weeknd – The Beauty Behing The Madness: 57 millioner

Første «rockegruppe» på topplista er Mumford & sons, med 15,4 millioner strømming.

Berman sier trenden minner ham om 1990-tallet, da nyvinningen «SoundScan» viste bransjen at hiphopgrupper som N.W.A. var mye mer populære enn det man tidligere hadde trodd.

I løpet av årets første åtte måneder har hiphop og RNB stått for 26 prosent av all strømming. Det tilsvarende tallet for fysisk salg og nedlasting er 17 prosent, noe som ifølge bransjen tyder på at hiphop-fansen er yngre og lytter oftere til musikk på mobiltelefonen.