NRK Meny
Normal

Hinsides godt og ondt

Ella Fitzgeralds musikalske karriere fikk et kraftig løft da hun kom inn i stallen til produsenten Norman Granz. Men det er ikke vanskelig å få øye på et skjebnefellesskap i livene til Ella Fitzgerald og Friedrich Nietzsche:

Hør: Studio Sokrates om Ella Fitzgerald og Friedrich Nietzsche (2)

Aktet, men ensom

Ella elsket barn, men fikk ingen selv, hun la bak seg en serie ulyksalige ekteskap, adopterte en gutt som hun forgudet, hun fikk diabetes som hun forsømte å regulere med det resultat at sen-skadene utviklet seg i fullt monn. Kanskje var hun på sitt lykkeligste når hun fikk underholde og synge. En dokumentarfilm om Ellas liv og musikk legger vekt på akkurat dette: At artisten Ella - med sin praktfulle stemme svevende over svingende rytmer - disse øyeblikkene var hennes lykkeligste.

Rock'n Roll

I 60-årene rullet rocken over den vestlige verden - og det er som kjerringa mot strømmen produsenten Norman Granz klarer å demonstrere for en hel verden at svingmusikken ennå er liv laga. Hans lansering av Ella Fitzgerald er talende for Granz innsats. Opptak fra Ellas konserter i Paris, Berlin og Roma viser at hun var i stand til å trekke fulle hus, kveld etter kveld - og ikke minst: Hun solgte plater. Det er sagt at hvis man som jazzsamler ikke har samarbeidet mellom Count Basie og Ella, Joe Pass og Ella - så har man ingen komplett samling.

The American Songbook

Årundrets fremste låtskrivere leverte råmaterialet til Ella: Cole Porter, George Gershwin, Harold Arlen, Duke Ellington og Irving Berlin; - med dette materialet utga Ella Fitzgerald uslåelige innspillinger -og demonstrerte jazzens levedyktighet i konkurranse med rock'n roll.

Likevel: Til tross for suksess: Ella var ensom og alene.

Hvorfor jeg skriver så gode bøker

er overskrifta på en artikkel Nietzsche skriver om seg selv. Og det er sant: Bøken hans er gode. Orden flyter ut av pennen hans, intense, bevingede, rasende. En fremragende Nietzscheforsker fortalte meg en gang: Der er tre fornyere av det tyske språk: Luther, Goethe og Nietzsche. (Hans Erich Lampl). I Hinsides godt og ondt er det blant annet språket vårt Nietzche går løs på. En komplisert oppgave - ettersom den som vil kritisere språket, selv må gjøre bruk av akkurat det han ønsker å kritisere: Språket. Og ikke uventet: Nietzsche framholder at språket tilslører virkelighetens dypeste og viktigste budskap til oss mennesker: Nemlig at vi har en enganglig, "verdenshistorisk" sjangse til å realisere oss selv som noe unikt, verdifullt, stort og godt. Men vi forsømmer denne sjangsen, og hensleper våre liv som middelmådige småborgere i steden.

Farlig filosofi

I disse synsmåtene skjuler det seg en snikende, og farlig mulighet for misforståelse. Store og farlige misforståelser. Jeg mener: Husk nå på at det er menneskelig å feile, det er en av de fremste menneskelige egenskapene, etter mitt syn: Det er lett å gjøre store og konsekvensrike feilgrep.

Nietzsches budskap er at vi på sett og vis skal realisere våre liv som kunstverk, vi skal "følge kallet", gå våre egne veier, nærmest som om vi var religionsstiftere alle sammen. En fristende tanke. Men farlig. Og at den er farlig har forfatterne grepet fatt i mange ganger. Tenk på Dostojevskis "Raskolnikov" eller "Brødrene Karamazov", Ibsens "Brand" og "Byggmester Solnes", Garborgs "Fred":

Alt sammen dreier seg om storhetsfølelsen og overmot - som med naturnødvendig konsekvens ender i katastrofe. Det har til og med vært hevdet at Adolf Hitler levde sitt liv innen for rammen av Nietzches oppfordring om å gjøre livet til et kunststykke. Nietzshe og nazismen utsetter vi til en senere utgave av Studio Sokrtates.

Ensom og ulykkelig

I sitt eget livsprosjekt var Nietzsche likevel ensom, misforstått, forsmådd og ulykkelig. Han fridde til den russiskfødte Lou Salome og fikk nei.

Det finnes passasjer i Nietzches etterlatte papirer, passasjer som karakterieserer Lou Salome på en slik måte at det ikke egner seg for gjengivelse på Studio Sokrates sine nettsider.>h2h2/h2> Det er ikke så mange som vet det, men Nietzsche skrev også musikk. Denne musikken er innspilt på grammofonplate, og i Studio Sokrates denne gangen gir vi til beste et en bitteliten melodi Nietzsche skrev til et vers av Heinrich von Fallersleben i 1863:

Wie sich Rebenranken schwingen,

in der linden Lüfte hauch,

wie sich weisse Winden schlingen

lustig um den Rosenstrauch:

also schmiegen sich und ranken

frühlingsselig, still und mild

meine Tag- und Nachtgedanken

um ihr trautes, liebes Bild.

Musikken

Knut Borge har igjen valgt to meget uttrykksfulle inspillinger med Ella Fitzgerald:

1

Tittel : I THOUGHT ABOUT YOU

Kompon. : VAN HEUSEN, JIMMY

Komp-år : 1939

Tekstf. : MERCER, JOHNNY

Utøver : FITZGERALD, ELLA (USA) + DeVOL, FRANK (DIR)

Språk : ENG

Genre : LETT

Besetn. : VOK KVINNE + ORK

Innspilt: 19571015 Utgitt: 19910000 Spor: 0010 Tid: 0251

Platetit: LIKE SOMEONE IN LOVE

Merke-nr: VERVE 511 524 2

2

Tittel : DREAM A LITTLE DREAM OF ME

Kompon. : SCHWANDT, WILBUR + ANDRE, FABIAN (USA)

Komp-år : 1931

Tekstf. : KAHN, GUS (USA)

Utøver : FITZGERALD, ELLA (USA) (VOK) + BASIE, COUNT - ORCH (USA)

Språk : ENG

Genre : JAZZ

Innspilt: 1963 Utgitt: 1984 Spor: 0005 Tid: 0402

Platetit: ON THE SUNNY SIDE OF THE STREET

Merke-nr: VERVE RECORDS 821 576 2

3 Romantische Lieder: Friedrich Nietzsche und Peter Gast als Komponisten: Heureka 4697/4698 AG

Side 1 kutt 6: Wie sich Rebenranken Schwingen 0'47"

tekst av H. von Fallersleben, (1863) msikk Friedrich Nietzsche.

Sopran: Traudl Tiefenbacher, klaver: Wolfram Lorenzen.

Studio Sokrates, 22. september 2001