Regissørene har stort sett hatt ansvaret for fire episoder hver, og har spilt inn to episoder hver gang de har vært på settet. Det har vært en storstilt registafett for å komme i mål.
Først på settet
Eva Dahr er såkalt konseptuerende regissør – litt enklere sagt er det den som setter stilen til serien og som de andre regissørene må følge opp og rette seg etter. Det betyr at hun også var tungt inne i førproduksjonsfasen, utvelgelse av skuespillere (casting) og utformingen av det vi kaller et regikonsept.
- Hvordan vil du karakterisere Himmelblå?
- Som en morsom og tankevekkende serie om en gruppe mennesker i et kystsamfunn, og hvordan deres liv og skjebner griper inn i hverandre. Midt mellom Skjærgårdsdoktoren og Anglagaard, mener den erfarne regissøren.
Skalv i beina
Eva Dahr er utdannet ved Distriktshøyskolen i Volda og ved Bela Balaz studio i Budapest, Ungarn. Hun har regissert en rekke kortfilmer og oppdragsfilmer, og mottatt flere norske og internasjonale priser, blant annet den mest høythengende av dem: Amanda. Dette er hennes første TV-serie.
- Som første igangsettende regissør var den største utfordringen at vi både skulle starte en helt ny serie med "nye" karakterer, relasjoner og historier, samtidig som vi skulle etablere en produksjonsenhet for første gang med rutiner for produksjonsplanlegging, transport/logistikk og ferdigstilling, forteller Dahr.
- Og det gikk greit?
- Det føltes som vi satte i gang to store dramaproduksjoner samtidig. De første ukene var knallharde. Jeg skalv i bena når vi var ferdig for dagen. Våknet ofte om natten og grublet over morgendagens utfordringer, dreiebok, kontinuitet....
Tanker om livet ved havet
- Da var det en stor hjelp å kunne sette seg ved vinduet i leiligheten på Kystferie (der produksjonsteamet bodde, red.anm.), og se utover Brønnøysundet. Se skifte i været, tidevannet, kysttrafikken, Hurtigruta som passerte, en oter på svømmetur. Dette ga innsikt i livet ved havet og ny inspirasjon til å tenke at Himmelblå er en helt unik serie.
- Har du en favorittscene i serien?
- Det er mange og på forskjellig vis, men tror jeg vil trekke frem slutten av andre episode. Marit og Kim har besøk av Grøndahl, Ordføreren og Rådmannen på pensjonatet, for å søke om lån og driftsstøtte. De varter opp med den beste mat og Kim og Robin synger Iris' sang. Samtidig står Brynjar og Britt på verandaen og skuer over på pensjonatet og hører fest og latter. Her møter Brynjar sin egen misunnelse i at disse "byfolka" har lyktes med pensjonat-tanken hans. Det er en spennende dreining i historien, og en fin skildring av at livsveiene krysser hverandre og blir annerledes enn man hadde tenkt, reflekterer den erfarne regissøren.
De siste årene har Eva Dahr regissert spillefilmen Mars og Venus, med Pia Tjelta og Torbjørn Harr. Etter at hun avsluttet arbeidet med Himmelblå har hun spilt inn filmen Appelsinpiken etter Jostein Gaarders roman.
Se i Nett-tv
LES MER om de fire andre regissørene:
Tor Tørstad
Mathias Calmeyer
Anne Sewitsky (kommer)
Vibeke Ringen