Ute av «Stjernekamp»: – Litt lettet

Maria Arredondo, Hilde Louise Asbjørnsen og Ole Børud var blant de tre som fikk færrest stemmer etter soulkvelden på «Stjernekamp». – Gøy, men en påkjenning for selvbildet å være med, sier Asbjørnsen åpenhjertig.

Hilde Louise Asbjørnsen

UTE AV KONKURRANSEN: Hilde Louise Asbjørnsen fikk færrest stemmer under «Stjernekamp»s fjerde program, og er dermed ute av sangkonkurransen.

– Det har vært som å gå gjennom en tørketrommel å være med, men det har vært så gøy. Jeg har møtt mange flinke folk, og det har vært en ære å være en del av den begavede gjengen såpass lenge, sa Hilde Louise Asbjørnsen da hun måtte forlate konkurransen.

Hilde Louise Asbjørnsen

– Plateselskapet mitt har ventet på at jeg skal ringe. Nå skal jeg tilbake til dem og bandet mitt, og gjøre det jeg driver med, sier den erfarne jazzsangeren og entertaineren Hilde Louise Asbjørnsen.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Etter sending innrømmer Asbjørnsen overfor NRK at hun faktisk er litt lettet over å være ute av konkurransen.

– Jeg har hatt det gøy, men det er ganske tøft også, skal jeg være helt ærlig. Det er en påkjenning for selvbildet å bli bedømt på denne måten. Man bygger seg opp og prøver å ha troa, men så blir man røsket ned. Selv om det bare er spill og TV, så er det røft for selvbildet å være med.

Tilbake til plateinnspilling

Asbjørnsen sier hun gleder seg til å følge de andre «fantastiske» talentene fremover.

– Jeg er fan av alle og de fortjener oppmerksomhet, men jeg må si jeg har blitt spesielt begeistret for Ella Maria i løpet av programmet, fordi jeg oppdaget musikken hennes.

Nå skal Asbjørnsen fokusere på sin neste plateinnspilling.

– Plateselskapet mitt har ventet på at jeg skal ringe. Nå skal jeg tilbake til dem og bandet mitt, og gjøre det jeg driver med, sier den erfarne jazzsangeren og entertaineren.

De sju andre stjernene blir med videre i neste ukes utfordring som er opera med kringkastingsorkesteret Kork.

Ulike dommerfavoritter

I fjerde program konkurrerte deltakerne i sjangeren soul. Soul har kun vært sjanger én gang tidligere i «Stjernekamp», i 2012. Musikken er en blanding av gospel og R & B.

Artistene åpnet med å fremføre fellesnummeret «Land of 1000 Dances», skrevet og gitt ut av Chris Kenner i 1962.

Artistene åpnet ballet med å fremføre fellesnummeret «Land of 1000 Dances», skrevet og gitt ut av Chris Kenner i 1962.

Odd René Andersen var gjesteekspert og vurderte artistenes prestasjon sammen med de faste ekspertene Mona B. Riise og Thomas Felberg.

Andersen er kjent som frontfigur for bluesrockbandet Dream Police på 80- og 90-tallet og slo gjennom som soloartist i 1995.

Dommerpanelet trakk fram Chris Holsten, ulrikke Brandstorp, Ole Børud og Alexander Pavelich som sine favoritter på soul-kvelden.

Dette sang artistene under soulkvelden i «Stjernekamp»:

Ella Marie Hætta Isaksen: «Stay With Me» (Jarle Bernhoft)

– «Stay with me» har vært et slags mantra for meg, sa Isaksen, som dediserte sin versjon til kjæresten.

Her fikk vi soul – din soul. Særegent og fint. Jeg elsker det, konkluderte gjesteekspert Odd René Andersen.

– Du har en naturlig autoritet på scenen. Det er på en måte medfødt. Dette er ei nydelig låt, og du synger låten bra, sa Thomas Felberg.

Mona B. Riise istemte: – Deilig!

Alexander Pavelich: «It's A Man's Man's Man's World» (James Brown)

– Jeg føler dette blir første virkelige sjanse til å la stemmen skinne. Det håper jeg at jeg får til, sa Pavelich før sin opptreden.

– En ekte machoklassiker har du valgt, og du synger med bravur og innlevelse. Du synger med nerve og kroppsspråket er der også, vurderte Thomas Felberg.

– For en levering! Spytt ut orda – som vi sa på øving. Du får det til fra første til siste linje. Du leverer låten 100 prosent troverdig og traff meg midt i sjela, lød dommen fra Odd René Andersen.

Maria Arredondo: «Get Here» (Oleta Adams)

– Jeg kjenner mer på presset denne uka. Jeg må ha alt under huden, så jeg bare kan føle på lørdag, sa Arredondo før hun skulle på scenen.

– Kjempefint. Du går ut setter førstelinje og jeg tror på deg hele veien. Du eier linjene som kommer og leverer, sa Odd René Andersen.

– Det var så fint! 80-talls soft-soul. Det er følelser, og det er du mester på. Du har rytme og legger deg bakpå og gjør det som er viktig: Åpner halsen i versene, og det er så fint, konkluderte Mona B. Riise.

Ole Børud: «Superfly» (Curtis Mayfield)

– Jeg satser på fest med «Superfly»! røpte Børud før sending.

– That was some funky shit! Det var så groovy og tøft. Ole, du er en av få som gjør at jeg tror på falsett igjen. Det er en vanskelig låt å gjøre, men du tar oss med på reisa uansett, en vanvittig fet versjon, lød dommen fra Odd René Andersen.

– Vi kommer nærmere din sjel og kule dansemooves har du også. Det er lite å utsette på vokalen. Du fikser og bringer melodien videre, sa Thomas Felberg.

Chris Holsten: «If I Ain't Got You» (Alicia Keys)

– Dette er en sjanger som står hjertet mitt nært. Teksten i låten jeg har valgt treffer meg veldig. Låten handler om det viktigste, som er familien, sa Chris Holsten og dediserte låten til sin søster.

– Åh! Jeg er helt ødelagt. Jeg er helt ødelagt, stønnet Mona B. Riise etter framføringa.

– En vanvittig bra stemme. Du bruker dynamikken i låten, og det er så mye følelser. Og så gjør du det som er soul – at du nærmest gråter når du synger, la hun til.

– Jeg blir helt satt ut. Det er så høyt nivå her i kveld. Jeg tror på historien du leverer. Når jeg tror du er ferdig så gasser du på. Jeg er superfornøyd, sa Odd René Andersen.

Hilde Louise Asbjørnsen: «Feeling Good» (Nina Simone)

– Jeg var veldig glad for at Odd René sa at jeg kunne ta det hele ned, sa Hilde Louise Asbjørnsen, som har lang erfaring som jazzsanger.

– Det er fint, sjelfullt og det er deg. Noen ganger blir du borte fra meg sjelsmessig, men du sang så tøft når du trøkka til med den sårheten på slutten. Jeg tror på deg, lød gjesteekspertens vurdering.

– Du har bra fokus og lever deg inn i låten. Du får brukt jazzbakgrunnen din og veksler mellom jazz og soul, men jeg syns det ble kult, sa Thomas Felberg.

Ulrikke Brandstorp: «When We Were Young» (Adele)

– Jeg kjenner virkelig på et press på å levere og blir redd for å skuffe. Dette er litt skummel og også fint. Jeg er veldig redd for at følelsene skal ta overhånd, sa Ulrikke Brandstorp under øving tidligere i uka.

Da sangen var fremført klarte ikke Brandstorp lenger å holde tårene tilbake.

– Fyfader du er rå og du er så god. Når du går opp til de høye tonene, så går det ikke an å holde tårene tilbake, sa Mona B. Riise.

– Det er bare å hive seg på. Nå er det mye vokalprestasjonsmessig og teknikk. Det er helt oppi der. Den unge jenta har så mye kunnskap og klarer å få det ut under livesending. Det er vanvittig bra jobba. Jeg tror ikke folk der hjemme forstår hvor vanskelig det er, det du driver med, fra høye til lave tonearter. Veldig bra jobba, sa Odd René Andersen.

Heine Totland: «If I Can Dream» (Elvis Presley)

– Jeg skal stå på barrikadene, så håper jeg budskapet blir tydelig for dem som hører på, sa Heine Totland under øving.

Han valgte Presleys sang på grunn av samfunnsengasjementet den bærer i seg med respekt for mennesker og borgerrettigheter. Ifølge artisten er låten personlig fordi den minner ham om hans sønn med afrikansk bakgrunn.

– Du vipper litt over i Las Vegas. Var det nok Memphis? Jeg syns du klarte å akkurat havne innafor når det gjelder overtenning. Det er ikke bare bare å hoppe etter Elvis, men jeg syns du gjorde en god figur. Litt varmt på komfyren, så det blei litt brent av og til men det smakte godt, sa Thomas Felberg.

– Du synger ekstremt bra og har kontroll. Det var ei låt som traff. Vi lever i en verden og det kjente jeg i låten da du sang, at du mente det, sa Mona B. Riise.

– Knallbra energi på slutten og jeg synes ikke det ble overtenning. Du klarte å holde igjen med en slags desperasjon. Jeg syns du gjorde en kjempejobb, perfekt nesten, var vurderingen fra Odd René Andersen.

Kulturstrøm

  • Gjorde musikalsk helomvending

    Øyvind Osa gjorde karriere med det norske heavybandet El Caco. Så ville han prøve noe nytt.

    Øyvind Osa gjorde karriere med det norske heavybandet El Caco. Så ville han prøve noe nytt.
  • Fagbok til ballettpedagoger

    Norske ballettdansere får ny fagbok. Igor Ivanov og Larissa Savenkova gir nå ut «Klassisk dans, metodikk, metoder og erfaring». Nettstedet Klassiskmusikk kaller verket "en vakker bok som vil være til stor hjelp for mange pedagoger".

  • Nyttårskonsert uten publikum

    Wienerfilharmonikernes tradisjonsrike nyttårskonsert 1. januar 2021 blir ikke avlyst, men vil fremføres uten publikum, skriver den tyske nettavisen Die Presse. Dirigent blir Riccardo Muti. Konserten kringkastes til over 90 land og kan sees på NRK.