Hopp til innhold

Mesterstykke og tankekors

Ballade-tolkning i verdensklasse. Og samtidig en produksjon som blir et tankekors, sier jazzanmelder Erling Wicklund om vokalisten Hilde Hefte og pianist og arrangør Egil Kapstads møte med Praha-filharmonien på CDen “An Evening in Prague”.

 

Hilde Hefte i Praha
Foto: presse

Med sin musikalske aften i Praha plasserer Hilde Hefte og Egil Kapstad seg stille og rolig i verdensklassen av balladetolkere. CDen An evening in Prague er et mesterstykke med utsøk repertoar-plukking, rålekker innpakning og framføring i særklasse. For disse sangene kan ikke være lette å synge hviskende svakt, med autoritet og klokkerein intonasjon, og i tillegg med troverdig innlevelse og personlighet.

Giganten Kapstad

Hilde Hefte gjør det. Og hun storkoser seg åpenbart i selskap med Praha-filharmonien. Men ved sin side har hun da også giganten Egil Kapstad som her tar i bruk all sin mesterskap i harmonisk kreativitet og orkestreringskunst. Det er en oppvisning som summerer opp og setter prikken over i’en i en lang tradisjon. Så langt kom det 20. århundres balladekunst, nå er alt sagt.

 

Hva er det de gjør? De tolker, som om musikken var deres egen – skapt i dag. De tilfører også små detaljer som løfter den litt nærmere vår tid. Men hele tiden med usvikelig lojalitet til utgangspunktet. Kapstad leverer den rene lærebok i orkestreringsmuligheter. En inviterende cellostemme her, en merkelig liten glissando der, mettet men allikevel gjennomsiktig strykerklang, varme og neddempede messingblåsere, lyttende stillhet som griper.

 

Tar ingen sjanser

Jazzmessig har vi også mye å glede oss over, det er stadig nerve og spenst i Kapstads pianistklo. Den svenske tenoristen Nisse Sandström bidrar også med små solos i stil og uttrykk som legger seg nær opp til salige Bjarne Nerems. Dermed skaper han en farlig påminnelse om Nerems storhet, for i motsetning til ham tar Sandström ingen sjanser, han eksploderer aldri som den nervøse Nerem vil ha gjort, og vi får aldri de utrolig virtuose utbrudd som kunne ha løftet plata til enda større høyder.

 

Tankekors

Praha-filharmonikerne spiller storartet, og det tsjekkiske lydopptaket er upåklagelig. Dermed melder tankekorset seg: Selvsagt er det hyggelig at tsjekkisk-norske bånd knyttes, men er årsaken at våre egne symfoniorkestre er utilgjengelige for denne type produksjoner? At de rett og slett er for dyre? I så fall har kultur-Norge slått beina under seg selv.

 

Det andre tankekorset er repertoaret. For i all sin velklingende prakt skaper ikke denne plata noe nytt, og flytter ingen grenser. Av de ti låtene er bare én komponert av tospannet Kapstad og Hefte. Resten av TONO-avregningen går rett til velfødde arvinger i USA. Det er for dumt. Med norske originalkomposisjoner hadde An Evening in Prague vært sensasjonell og viktig i både internasjonal og norsk musikk. Så vi venter spent på oppfølgeren.

Hør anmeldelsen

 

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)