– Nå nærmer vi oss et punkt der vi begynner å håpe at «Maud» endelig kan komme i flytestilling. Det er lenge siden sist og et stort øyeblikk for oss, sier prosjektleder Jan Wanggaard fra Tandberg Eiendom.
Han har med seg et team på rundt fem mann som for øyeblikket befinner seg i Cambridge Bay i Canada. Der jobber de med å få fylt luftballonger under vann slik at skroget kan løftes varsomt opp.
– Denne uka er vi inne i siste del av monteringsarbeidet med løfteballonger. Den veier jo mellom 200-300 tonn under vann, så det er et utfordrende håndarbeid, forteller han fra satelittelefon.
Vanskelig klima
Arbeidet er svært krevende og har vært planlagt i mange år. Flere ganger har de måttet utsette på grunn av vanskelige forhold. I fjor måtte de reise hjem uten «Maud».
– Det er en temperatur her på minus 35 grader frem til april-mai, så vi har kun 2-3 måneder å jobbe på før isen igjen fryser rundt skroget, sier Wanggaard.
Trist skjebne
Mens polarskutene «Gjøa» og «Fram» er godt bevart for ettertiden, led skipet «Maud» en annen skjebne. Skipet ble bygget til Roald Amundsens andre ekspedisjon til Arktis. Målet var å seile inn i nordområdene og la skipet fungere som en forskningsstasjon, men det ble isteden solgt til kreditorer i 1925, og sank seks år senere.
– Båten fortjener en annen skjebne enn det den fikk, sier Wanggaard om bakgrunnen for prosjektet.
Nå er målet å få skipet hjem til Vollen i Asker der den seilte avgårde for nøyaktig 100 år siden.
– Det er en drøm å kunne lage et hus til «Maud». Skipet bidro til et fantatsisk vitenskapelig arbeid, og er en viktig del av norsk kulturhistorie som folk kjenner lite til, sier Wanggaard.
- LES: "Maud returns home"