For når disse to toppmusikerne setter i gang kan alt skje. I det nyskrevne åpningsverket Suite Fantastique av Rolf Martinsson, viste Fröst at han er en av verdens mest virtuose klarinettister. Det låt tidvis som en macho versjon av Humlens Flukt, men ga også det innsmigrende og vakre, og ble en fantastisk virtuos oppvisning i det meste som er mulig å frembringe av lyder fra instrumentet.
Et heftig og godt publikumsfrieri, noe publikum i den fullsatte Domkirken svarte på med ovasjoner og som la listen høyt for resten av festivalen.
Vikaren innfridde
I så måte var det noe skuffende at den svenske verdensstjerna mezzosopranen Anne Sofie von Otter meldte avbud til åpningskonserten. Den unge svenske erstatteren Matilda Paulsson klarte seg imidlertid bra, ikke helt ulik von Otter i sine ujålete tolkninger og trygge, direkte utrykk.
Selv om norskuttalen i Haugtussa ikke alltid var helt perfekt, så passet Paulssons kraftfulle klang godt til det nordiske romantiske repertoaret hun hadde valgt. Og vi fikk von Otters presise akkompagnatør, Bengt Forsberg, på kjøpet.
Påklistret motto
Årets festivalprogram er godt, og byr på verk og komponister litt utenfor allfarvei. Det vil si mindre tung Brahms og Schumann og flere verk av både Mozart og Telemann, samt noen mindre kjente østeuropeiske komponister. Og nettopp fordi programmet er så solid, så virker årets motto ”brød og sirkus” som en blindgate og litt tankeløst, for å sitere Kjell Arild Pollestad fra hans myndige åpningstale.
For begrepet brød og sirkus er og blir negativt ladet i det at det kun sier noe om penger og reinspikka underholdning . Og selv om dette er festivalsjefer som ikke går av banen for å skape sirkus, så byr festivalen på så mye mer enn det. Argumentet om at musikken er skrevet raskt og på bestilling for å skaffe brød på bordet, sier uansett ingenting om innholdet. Men det romerske mottoet har i alle fall skaffet festivalen noen morsomme salgsplakater, med de kunstneriske lederne i tøffe gladiatordrakter.
Fortjener høy status
Den internasjonale kammermusikkfestivalen i Stavanger er den offentlig mest påkostede festivalen i Rogaland. Den posisjonen ligger festivalen også i år an til å gjøre seg fortjent til, ved at bysbarnet Ihle Hadland og Fröst satser knallhardt på kunstnerisk kvalitet, med topp gjestemusikere som Frank Peter Zimmermann og Christian Poltéra. Legitimeringen ligger også i at publikumsoppslutningen ser ut til å øke for hvert år.
Vakkert frieri
Konserten ble rundet av med kammermusisering som fungerte som en finslipt, lyttende dialog på direkten . Jerusalemkvartetten fra Israel hadde i Borodins 2. strykekvartett et mykt og sensibelt spill som passet utrolig godt til denne melodiske perlen. Den ble skrevet som en hyllest til Borodins kone Jekaterina. Hun må ha vært usedvanlig vakker. Igjen et publikumsfrieri, men på et finstilt nivå som langt overgår sirkuset.