NRK Meny
Normal

Max Manus gjorde rent bord

Thomas Nordseth-Tiller vant Amanda til stående applaus for sitt manus om "Max Manus". Og filmen tok storeslem under fredagens show i Haugesund.

 Familien til Thomas Nordseth-Tiller,mottok Amandaprisen 2009

Familien til Thomas Nordseth-Tiller, mottok Amadaprisen på vegne av ham.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Under kveldens Amanda utdeling i Haugesund var det mye spenning knyttet til hvem som skulle ta hjem prisene.

Her kan du lese hvem som har vunnet, og få filmanmelder Birger Vestmos kommentarer i hver kategori.

Beste norske kinofilm: ”Max Manus”

Dette kommer ikke som noen bombe. Det ville vært riv ruskende galt å gi denne prisen til noen annen film. Den har vekket et stort engasjement i det norske folk, særlig i den øvre aldersgruppen. Gamle menn og kvinner med gåstoler og krykker har krøket seg til kinoene for å oppleve skildringen av norske motstandsmenn og kvinner under andre verdenskrig.

For en mange var ”Max Manus” kanskje den siste filmen de så på kino noensinne.

Produsentene John M. Jacobsen og Sveinung Golimo mottok prisen foran et stående og trampeklappende publikum.

– Det har vært et eventyr for oss å få fortelle denne historien på film, men det har ikke vært et eventyr for alle, nemlig de som opplevde det, sa Jacobsen.

Beste filmmanus: Thomas Nordseth-Tiller for ”Max Manus”

Dette var kveldens mest emosjonelle øyeblikk! Publikum reiste seg med tordnende applaus da vinneren ble annonsert. Thomas Nordseth-Tiller døde av kreft i mai, bare 28 år gammel. Heldigvis fikk han oppleve filmens enorme suksess, og han fikk også Kanon-prisen for manuset tidligere i år.

Prisen ble mottatt av Nordseth-Tillers familie.

– Det hjelper å vite at Thomas fikk oppfylt drømmen sin før han døde, sa broren.

– Men det var du som skulle stått her i kveld, Thomas!, sa hans bror Trond Nordseth-Tiller.

Aksel Hennie ble kåret til "Beste mannlige skuespiller"

Aksel Hennie ble kåret til 'Beste mannlige skuespiller'.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX
Beste mannlige skuespiller: Aksel Hennie for ”Max Manus”

Kvelden blir ikke akkurat noe dårligere for Aksel Hennie. Han var et sedvanlig høydepunkt i hovedrollen som motstandshelten Max Manus, der han måtte formidle både dumdristig heroisme, tynnslitte nerver og det problematiske forholdet til den gifte Tikken.

- Espen og Joachim, jeg har sjelden jobbet med så dedikerte folk, sa Hennie.

- Tikken Manus, jeg elsker deg! fortsatte han. Han takket også Thomas Nordseth-Tiller, og sin mednominerte Bjørn Sundqvist.

- Det er litt kult å vinne når jeg er nominert sammen med deg, sa den populære 33-åringen. Bak scenen kjeftet han på Se&Hør.

- Lær å oppfør dere, ropte Hennie, som er i Haugesund sammen med kjæresten Tone Damli Aaberge.

Han henter sin karrieres tredje Amanda. Den første fikk han for hovedrollen i "Jonny Vang" (2003), den andre for regien på ”Uno” i 2004.

Beste kvinnelige skuespiller: Ellen Dorrit Petersen for ”Iskyss”

Jeg tippet riktig i denne kategorien! Dorrit Petersen spilte hovedrollen i Knut Erik Jensens stemningsfulle og poetiske film ”Iskyss”, basert på spiondømte Gunvor Galtung Haaviks skjebne.
De flotte bildene, de spennende formgrepene og dyktige Ellen

"Beste kvinnelige skuespiller" gikk til Ellen Dorrit Petersen for rollen i "Iskyss"

'Beste kvinnelige skuespiller' gikk til Ellen Dorrit Petersen for rollen i 'Iskyss'.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Dorrit Petersen i hovedrollen er tre gode grunner til å se filmen, som nå er ute på DVD.

– Det er hovedsaklig én person å takke, og det er Knut Erik Jensen, sa Dorrit Petersen.

Folkets Amanda: "Max Manus"

Det skulle bare mangle! Det kunne ikke blitt annerledes. Vi snakker tross alt om den største filmsuksessen i Norge siden "Flåklypa Grand Prix".

1,2 millioner nordmenn har sett den, og mange av dem har nok stemt den frem som vinner. Aksel Hennie var blant de som mottok prisen.

Han benyttet anledningen til å takke alle mellom 10 og 90 - alle som med smil og nikk har gitt uttrykk for at de har likt måten filmen skildret en viktig del av norsk historie på.

Arild Fröhlich mottok Amandaprisen 2009 i kategorien "Beste regi" for "Fatso"

Arild Fröhlich mottok Amandaprisen 2009 i kategorien 'Beste regi' for 'Fatso'.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX
Beste regi: Arild Frölich for ”Fatso”.

Jeg hadde tippet at Erik Poppe skulle vinne for ”deUSYNLIGE”. Men det er fryktelig hyggelig at Arild Frölich vinner for ”Fatso”.

– Jeg er veldig happy nå, sa en gledesstrålende Frölich, som blant annet takket hovedrolleinnehaver Nils Jørgen Kaalstad, som fulgte utdelingen på en laptop i Thailand.

Ved premieren skrev jeg dette om filmen: ”Fatso” har flere herlige figurer, som til tross for enkelte sterkt karikerte trekk, treffer blink i å formidle menneskelige tanker om lengsel, kjærlighet og tilhørighet. Regissør Arild Fröhlich lykkes i å balansere mellom absurd humor på den ene siden, og ekte hjertevarme på den andre.

Agnes Kittelsen fikk Amanda for "Beste kvinnelige birolle"

Agnes Kittelsen fikk Amanda for 'Beste kvinnelige birolle'.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX
Beste kvinnelige birolle: Agnes Kittelsen

Kittelsen spilte Ida Nikoline ”Tikken” Lindebrekke, motstandskvinnen som senere giftet seg med Max Manus. Det er ikke filmens største rolle, men en av de viktigste, og Kittelsen spilte elegant og overbevisende.

Hun mottok prisen av sin medskuespiller Aksel Hennie, og takket blant andre den avdøde manusforfatteren Thomas Nordseth-Tiller for alle de fine ordene. Jeg vil gjerne se Agnes Kittelsen ytre flere fine ord i norske filmer!

Mads Sjøgård Pettersen mottok Amanda for "Beste mannlige birolle"

Mads Sjøgård Pettersen mottok Amanda for 'Beste mannlige birolle'.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX
Beste mannlige birolle: Mads Sjøgård Pettersen for ”Nord”

Sjøgård Pettersen regnes som et av de store talentene blant unge, norske skuespillere for tiden, etter å ha imponert i både ”Nord” og ”Upperdog”, som forøvrig åpner filmfestivalen i Haugesund på søndag.

I ”Nord” kan du se ham i en morsom rolle som veksler mellom ulike ekstreme humørsvingninger. Kan det være et slags tegn at han danket ut veteranene Mads Ousdal (”I et speil, i en gåte”) og Nicolai Cleve Broch (”Max Manus”)?

Årets æres-Amanda: Helge Jordahl, Sverre Anker Ousdal og Kjersti Holmen

Tre av våre største skuespillere delte årets æres-Amanda! Jordahl, Ousdal og Holmen spilte sammen i "Orions Belte" i 1985, den første norske actionfilmen i nyere tid, og entret scenen til toner av Bøhren & Aaseruds Svalbard-tema.

– Dette skulle vi visst da vi tumlet rundt på Svalbard for 25 år siden, utbrøt Holmen. Jordal minnet publikum om at da "Orions Belte" kom ut, sa folk "bra til å være norsk".

– Nå sier de ikke det lenger, sa han.

Prisen ble delt ut av forhenværende kulturminister Åse Kleveland og nåværende kulturminister Trond Giske.

Beste barne- og ungdomsfilm: ”I et speil, i en gåte”

Jesper W. Nielsens film, basert på Jostein Gaarders roman, vant over "ORPS - The Movie" og "Yatzy". Dette var overraskende. Jeg holdt en knapp på ”ORPS – The Movie”, som jeg følte kommuniserte bedre med målgruppa.

Da vinneren hadde premiere, skrev jeg: ”I et speil, i en gåte” er en velment film med de beste intensjoner. Den har sine øyeblikk, de beste mot slutten. Så jeg angrer ikke på å ha brukt litt tid på å bli kjent med Cecilie og hennes engel (spilt av Aksel Hennie). Men også denne gangen er jeg redd for at omkvedet blir ”boka var bedre”.

Dennis Storhøi og Sven Nordin ledet Amanda-showet i Haugesund

Dennis Storhøi og Sven Nordin ledet Amanda-showet i Haugesund.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Beste dokumentarfilm: ”Moderne slaveri”, regi: Thomas Robsahm og Tina Davies.

Denne dokumentaren er basert på en serie som er blitt vist på TV2. Her møter vi mennesker fra Uganda, Kambodsja, India, Moldova og Frankrike som har en ting til felles: alle lever som slaver. Dokumentaren spør hvorfor slaveri fremdeles eksisterer og hvordan vi kan bli kvitt det.

– Vi skulle gjerne hatt like stort publikum som "Max Manus", sa regissør Tina Davies. Så store seertall fikk denne dokumentaren dessverre ikke. Regissør Thomas Robsahm ("Svarte Pantere", "SOS", "Det største i verden") takket Fritt Ord, som var avgjørende for at filmen ble til.

Beste foto: Geir Hartly Andreassen for ”Max Manus”

Hvordan få en norsk film til 55 millioner kroner se ut som en Hollywood-film til 100 millioner dollar? Ansett Geir Hartly Andreassen! ”Max Manus” er fabelaktig flott fotografert, og har vært med på å gjøre filmen til en gigantsuksess.

Det oser av profesjonalitet i hver filmrute, og derfor er det fullt fortjent at Hartly Andreassen vant Amanda. Han takket regissørene Joachim Roenning og Espen Sandberg, og kalte innspillingen et eventyr.

Prisen ble delt ut av Reinert "Ray Kay" Olsen, regissør av musikkvideoer for artister som Sean Paul, Christina Milian, Lady GaGa, Beyoncé og Backstreet Boys. Han skrøt av norsk film, og påsto at norske filmfotografer er anerkjente internasjonalt.

Beste kortfilm: ”Darek”, regissert av Johan Matzow Gulbrandsen.

Denne 14 minutter lange filmen handler om den unge gutten Darek, som på nyttårsaften drar for å besøke faren, som har stiftet ny familie. Johan Matzow Gulbrandsen er student ved den polske nasjonale filmskolen.

Beste musikk: Johan Söderqvist for ”deUSYNLIGE”.

Svenske Söderqvist var ikke tilstede under kveldens Amanda-utdeling. I stedet gikk regissør Erik Poppe opp på scenen for å motta prisen. Han berømmet sin musikalske samarbeidspartner, men påpekte samtidig at mye av æren også tilfaller Iver Kleive, som har noen av sine komposisjoner sentralt plassert i filmen.

Det kan jeg være enig i. ”deUSYNLIGE” har fantastisk musikk som rører følelsene våre, og underbygger filmens uhyggelige tematikk.

Årets Gullklapper: Malte Wadman

Dette er en hederpris. Malte Wadman er dekan ved den norske filmskolen på Lillehammer, og en sentral skikkelse i den norske filmbransjen i 40 år. En rørt Wadman takket en samlet filmbransje. Filmbransjen bør heller takke ham.

Se bare på alle talentene som har kommet ut av Filmskolen! Noen av dem satt i salen under årets Amanda-utdeling.

Beste produksjonsdesign/scenografi: Guri Giæver for ”Skjult”

Scenografien var virkelig noe av det skumleste i hele filmen, og dannet en ypperlig bakgrunn for uhyggen som ble skildret med Kristoffer Joner foran kamera.

Giæver hadde sterk konkurranse i sin kategori, men jeg synes at det er velfortjent at den gikk til henne og ”Skjult”, en av de mest gjennomførte psykologiske thrillere laget her i Norge.

Beste lyddesign: Baard Haugan Ingebretsen og Tormod Ringes for ”Max Manus”

Nok en sterk kategori, der lyden i ”Skjult” og ”deUSYNLIGE” var sterke og kapable konkurrenter. Men når den norske motstandsgjengen angriper nazistene midt i Oslo sentrum i ”Max Manus”, fikk jeg bakoversveis. Lydens dynamikk var imponerende, og Ingebretsen/Ringnes var fortjente vinnere.

Årets utenlandske film: ”Slumdog Millionaire”

En representant fra den norske filmdistributøren SF Norge mottok denne prisen, og takket på vegne av Danny Boyle. Han mente at norgesvennen Boyle sikkert skulle ønske han var i Haugesund i kveld. Vi får håpe det. Prisen var ventet, etter at ”Slumdog Millionaire” ble en suksess på kino, og vant 8 Oscar-priser i mars, blant annet for beste film.

Var det de riktige vinnerne?