Hopp til innhold

Forhåndsfavorittene utelatt

Publikumsuksessene og forhåndsfavorittene «Oslo 31. august »og «Hodejegerne» ble ikke nominert til Amanda for beste kinofilm. – Nesten en skandale, mener filmkritiker.

Oslo, 31. august

Joachim Triers «Oslo 31. august».

Foto: Jakob Ihre / Norsk Filminstitutt

I dag ble årets nominasjoner til Norges viktigste filmpris, Amanda-utdelingen, kjent. Juryen har blitt ledet av Jan Eggum. Ingrid Bolsø Berdal, kjent fra blant annet «Fritt Vilt», skal være programleder for utdelingen.

Ingrid Bolsø Berdal

Ingrid Bolsø Berdal presenterte de Amanda-nominerte i dag.

Foto: NRK

En av prisene det er knyttet størst forventninger til er «beste kinofilm». Her er «Kompani Orheim», «Babycall», «Få meg på, for faen» og «Pushwagner» nominert.

Forhåndsfavorittene og suksessene «Hodejegerne» og «Oslo 31. august»er dermed utelatt.

– Er det mulig? Her skjønner jeg ikke hva forhåndsjuryen tenker på. De som ER nominert, er gode filmer, men «Hodejegerne» og «Oslo 31. august» var soleklare favoritter, sier Birger Vestmo i NRK Filmpolitiet.

– Det er nesten skandale at de er utelatt i denne kategorien! legger han til.

Få kvinner nominert

Noomi Rapace i Babycall.

Noomi Rapace i «Babycall».

Foto: SF Norge AS

Regissørene bak de to sistnevnte er derimot nominert i klassen for beste regi: Morten Tyldum for «Hodejegerne», Joachim Trier for «Oslo 31. august» og Arild Andersen for «Kompani Orheim».

– Herretungt i regikategorien. Jeg hadde tenkt at Jannicke Systad Jacobsen kunne komme seg inn der for «Få meg på, for faen». Hadde ikke så stor tro på at den skulle bli nominert som årets norske kinofilm i stedet, sier Vestmo.

Regissør Pål Sletaune var ikke inkludert i beste regi, men fikk til sammen ni nominasjoner for «Babycall». Han framhever skuespillerne Kristoffer Joner og Noomi Rapace.

– Kristoffer er fantastisk. Nå man har en så sterk skuespiller som Noomi må man ha noen som matcher henne. Det gjør Kristoffer. De kjenner jo hverandre godt og liker hverandre. Det er en drøm å ha så flotte skuespillere som sier linjene. De går så dypt inn i rollen, sier Sletaune.

Noomi kan vinne

I kategorien beste kvinnelige hovedrolle er det overraskende nok kun to nominerte i år: Noomi Rapace fra «Babycall» og Helene Bergsholm fra «Få meg på, for faen».

– Jeg håper det er tilfeldig i år, men det er ikke til å legge skjul på at dette er en veldig mannsdominert bransje. Jeg mener ikke at vi skal kvotere inn kvinner, men nå kommer det så mange dyktige damer fra filmskolen på Lillehammer, så nå håper jeg de er sitt ansvar bevisst, sier juryleder Jan Eggum.

Birger Vestmo er enig i at det er for få nominerte kvinner:

– At det er kun to nominerte i klasse beste kvinnelige skuespiller, bekrefter bare det mange har påpekt: Det er manko på gode kvinneroller i norsk film for tiden! uttaler han.

Krisotffer Joner

Kristoffer Joner er nominert for beste hovedrolle i «Kompani Orheim».

Foto: Motlys / Norsk Filmdistribusjon

«Kompani Orheim» en av vinnerne

I kategorien beste mannlige hovedrolle er Kristoffer Joner, Aksel Hennie, Anders Danielsen Lie og Sven Nordin nominert.

For beste kvinnelige birolle ble Cecilie A. Mosli («Kompani Orheim»), Malin Bjørhovde («Få meg på, for faen») og Linn Skåber («Kong Curling») nominert.

Prisen for beste mannlige birolle er det Kristoffer Joner, Jon Øigarden eller Mads Ousdal som kan stikke av med.

«Kompani Orheim» er en av filmene med flest nominasjoner.

– Det er hyggelig å bli satt pris på av det norske filmmiljøet. Dette er jo den store norske filmprisen, så jeg håper at dette kan ha en del å si for frontingen av filmen videre, sier regissør Arild Andresen.

– For å være ærlig syns jeg at det var på sin plass at Kristoffer Joner fikk nominasjon for sin innsats, men man vet jo aldri hvordan prestasjonene vurderes. Dessuten var det veldig fortjent at Cecilie Mosli fikk en nominasjon for sin litt mer tilbakelente rolle, utdyper han.

Alma i Få meg på, for faen

«Få meg på for faen».

Foto: Marianne Bakke/Motlys/Norsk Film Distribusjon

Eggum gjeninnførte kinovisning

Juryleder Jan Eggum er en kinoens mann. Han innrømmer at han har sterke fordommer mot hollywood-filmer, og at han aldri ser film på tv. Når han nå skulle være juryformann for første gang, ba han derfor om å få se filmene han skulle vurdere på kino.

– Jeg ville se film slik den skal sees. Så vi fikk en liten sal på Filmens Hus, der jeg fikk sett alle filmene som allerede var tatt av plakaten. Og det var flere av de andre i juryen som hang seg på, forklarer Eggum.

Amanda- Jan Eggum og Ingrid Bolsø Berdal

Juryleder Jan Eggum og programleder Ingrid Bolsø Berdal presenterte Amanda-nominasjonene i dag.

Foto: Roald, Berit / NTB Scanpix

Tyldum vs. Trier

Noen av nominasjonene er i sterk motsetning til det Birger Vestmo tippet før de var klare.

– I de to gjeveste kategoriene, beste norske kinofilm og beste regi, sliter jeg mellom Morten Tyldums «Hodejegerne» og Joachim Triers «Oslo 31. august». De blir høyst sannsynligvis nominert i begge kategorier, og jeg håper de får hver sin pris, uttalte Birger Vestmo før nominasjonene ble kjent.

Vestmo ser gode kvaliteter i begge filmene.

– Kanskje fortjener «Hodejegerne» å bli kåret til beste norske kinofilm. Dette er en skikkelig høykvalitetsthriller som har nådd et svært høyt publikumstall på kino, og imponerende salgstall på Blu-ray og DVD. Den har også imponert det store utlandet, sier Vestmo.

– Og da er det helt i orden for meg om Joachim Trier blir nominert til regiprisen for «Oslo 31. august». Norske filmkritikere var enige om at Joachim Triers film var best i 2011, sier han.

Amanda-prisen blir utdelt under Den norske filmfestivalen i Haugesund 17. august.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)