NRK Meny
Normal

Her er Nora fra «Et dukkehjem» i den moderne tidsklemma

En ny britisk kortfilm portretterer Nora fra Ibsens «Et dukkehjem» i nåtidens London. Den moderne Nora prøver å kombinere karriere og barnepass, og i likhet med originalen fra 1879 sliter hun med å finne lykke i ekteskapet.

Nora i Et dukkehjem

Den moderne Nora lever i en stressende hverdag hvor hun må balansere mellom barnepass og karriere. Hattie Morhoan har rollen som Nora i kortfilmen.

Foto: Guardian/the Young Vic/The Space (Videograb)

Se kortfilmen her:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I 1879 kunne publikum for første gang se Nora Helmer lukke døren bak seg og forlate sitt ulykkelige ekteskap under premieren til «Et dukkehjem» i København.

Stykket kritiserte de tradisjonelle kjønnsrollene i ekteskapet, og skapte store kontroverser da det kom ut.

I dag er det neppe mange i den vestlige verden som reagerer med avsky når de ser Nora forlate mannen Torvald Helmer.

Flere av problemene Ibsen tar opp i stykket er blitt mindre framtredende i dag.

Men er det dermed sagt at Nora er blitt lykkelig?

Karrierekvinne

Henrik Ibsen (1828-1906)

Mye har skjedd siden Henrik Ibsen skrev «Et dukkehjem» i 1879.

Foto: Scanpix / Scanpix

Det spørsmålet prøver regissør Carrie Cracknell og dramatiker Nick Payne å besvare i en «remake» av «Et dukkehjem» satt til 2012.

Den drøyt 8 minutter lange kortfilmen heter «Nora», og er et bestillingsverk laget for avisen The Guardian, teateret Young Vic og kulturnettsiden The Space.

Regissør Carreie Cracknell og hovedrolleinnehaver Hattie Morhoan har tidligere satt opp «Et dukkehjem» på det anerkjente teatret Young Vic i London.

I kortfilmen ønsket Cracknell å sette fortellingen opp mot nåtiden, og utforske de forskjellige rollene kvinner er nødt til å balansere mellom i dag.

Den moderne Nora er bosatt i London, og er i motsetning til originalen en driftig karrierekvinne.

I tillegg har hun to barn som krever sitt.

– Som mange kvinner vet, er det nærmest umulig å få dette rollespillet til å gå opp, sier regissøren til The Guardian.

– Tematikken fortsatt aktuell

I åpningssekvensen er Nora nødt til å tilberede frokost for barna, samtidig som hun ringer banken for å låse opp mannens kredittkort.

Deretter går det slag i slag: først til barnehagen for å levere barn, og så til en viktig jobbpresentasjon.

Den selvstendige Nora anno 2012 står i sterk kontrast til originalen, som var underkuet ektemannen og gikk under navnet «lille lerkefugl».

Likevel mener Cracknell at mye av tematikken i Ibsens «Et dukkehjem» kan overføres til den moderne verden.

– Vår generasjon med kvinner har levd med drømmen om full likestilling. Men for få av dem har partnere som vil være med for fullt i foreldrerollen, og for mange jobber i bedrifter som ikke klarer å støtte dem i å håndtere de forskjellige rollene, sier Cracknell.

– Kvinners rettigheter er definitivt blitt styrket de siste 100 årene, men mange kvinner møter fortsatt komplekse dilemmaer som vi ikke er i nærheten av å løse, sier hun.