Ja hvorfor får vi ikke vite hvilke plater som er påmeldte til Spellemannprisen? Platene som de fem hemmelige jurymedlemmene plukker fra? Det er jo faktisk ganske viktig hvem du blir målt mot, når du mottar en nominasjon og eventuelt til slutt vinner.
Å vinne et hopprenn uten å kjenne konkurrentene er jo ganske meningsløst. Kanskje alle de andre som var med, hoppet omtrent som Eddy the Eagle? Da blir 1. plassen ikke så mye verdt. Nå mener ikke jeg at det er dårlige klassiske plater blant årets nominasjoner:
- Bergen Filharmoniske Orkester og dirigenten Ole Kristian Ruud med Griegs fulle Peer Gynt-musikk
- Leif Ove Andsnes med Rakhmaninovs 1. og 2. klaverkonsert
- Einar Steen-Nøkleberg, Trondheim Symfoniorkester og dirigent Terje Mikkelsen med Thomas Tellefsens to klaverkonserter
- Håkon Austbø med Debussys verk for solo klaver, vol 2.
Hvem og hva
Ikke dårlige plater, men målt opp mot hva? Er for eksempel Arve Tellefsen og Ole Bull-platen danket ut, eller var den kanskje ikke påmeldt? Hva med Stavanger Symfoniorkester med Harald Sæverud? Eller den mye bejublete Bachs cellosuiter med Truls Mørk? Er den veiet å funnet for lett? Eller er den kanskje ikke påmeldt i det hele tatt?
I tilfellet Mørk har jeg ringt Spellemannkomiteen som sier at Mørk ikke er påmeldt. Men plateselskapet vil verken bekrefte eller avkrefte.
Det bør bli flere masetelefoner til både komité og selskap - på vegne av alle som kjøper plater her til lands. For ellers kan man ikke ta stilling til hva som regnes som det ypperste - av fem hemmelige personer - de bør også fram i lyset. Det er ikke uinteressant hvem som dømmer, være seg hopprenn - eller musikk.
Og nå sier plateselskapet til Truls Mørk, Virgin Classics, at en lei missforståelse om påmeldingsfristen antagelig har skylden for at Mørk ikke ble påmeld.
Ja, ja, så fikk vi i alle fall vite det...
Kulturnytt, NRK P2, 13. januar 2006