Hopp til innhold

Hemmeligheten bak suksessen

Hva er hemmeligheten bak suksessen til det norgesaktuelle sminkebandet Kiss? Vi gir deg de fem beste pr-stuntene.

Kiss

Kiss kommer til Norge i juni.

Foto: Chris Pizzello / Scanpix/AP

Kiss Sonic Boom over Europe

Kiss kommer til Norge i juni med sin Sonic Boom over Europe-turné.

Foto: Plakat
Dag Inge Fjeld

Dag Inge Fjeld, strategisk direktør i kommunikasjonsbyrået PhD og Kiss-fan.

Les om de fem beste pr-stuntene her:

8. juni kommer et av popkulturens aller største fenomener igjen til Norge.

Kiss, som hadde sin virkelige storhetstid på slutten 70- og begynnelsen av 80-talllet, har solgt over 40 millioner plater i USA og over 100 millioner plater på verdensbasis.

Nøkkelen til suksess

8. juni spiller de for første gang i Trondheim og fire dager etter, den 14. juni spiller de igjen i Oslo.

Men hva kommer suksessen av?

Det er tre ting som har gjort Kiss til det legendariske rockebandet det er: Låtene, sminken og en enorme teft for markedsføring.

Radioselskapet i NRK P2 har fått Kiss-fanen og markedsføringsmannen Dag Inge Fjeld til å gi oss de fem smarteste pr-stuntene til bandet.

VIDEO: Kiss lanserte sin nyeste Europa-turné ved å spille på det tyske tv-showet «Wetten, dass...?»

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober