NRK Meny
Normal

Hemmelig Se og Hør-kilde må trolig vitne

Fredag begynte rettssaken mot de seks tiltalte i det som omtales som Danmarks største medieskandale. Kongehus, statsministere og kjendiser skal ha blitt ulovlig overvåket av danske Se og Hør.

Aqua på scenen under Bork Havn Musikk

BLE TROLIG OVERVÅKET: Norske Lene Nystrøm ble kjent da hun slo gjennom med det danske bandet Aqua i 1997. Nystrøm er en av flere kjendiser som skal ha blitt overvåket av danske Se og Hør. Her er hun på scenen med Aqua under Bork Havn Musikfestival i 2011.

Foto: Jørn Deleuran / NTB scanpix

«Hysj-hysj»-kilden er kallenavnet danske medier har gitt til mannen som er tiltalt for å ha brukt jobben som IT-medarbeider til å fore Se og Hør med opplysninger om hvor kjente personer var til enhver tid, og hva de gjorde der.

Ifølge Politiken er «hysj-hysj»-kilden nøkkelen til hele saken. Påtalemyndigheten må bevise at at han brukte jobben til å skaffe seg ulovlig tilgang til Nets datasystem, der han fikk tak i personopplysninger om kjendisene. Nets er et IT-selskap som tilbyr betalingskort og elektroniske betalingsløsninger.

Politiken skriver videre at dersom påtalemyndigheten ikke klarer å bevise dette vil saken falle, ikke bare mot «hysj-hysj»-kilden, men også mot de andre fem tiltalte.

I retten fredag slapp «hysj-hysj»-kilden å uttale seg, men det må han trolig gjøre senere i rettssaken, skriver Nordjyske Stiftstidende.

Overvåket 135 personer

Ifølge dansk politi skal den ulovlige overvåkningen ha rammet 135 personer i perioden 2008 til 2012. Politiet mener også at «hysj-hysj»-kilden ha mottatt rundt en halv million danske kroner for opplysningene.

Norske Lene Nystrøm, også kjent som Aqua-Lene, er blant kjendisene som etter avsløringene anmeldte Se og Hør for å ha krenket privatlivets fred.

Også prins Joachim, statsministerne Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt, og kjendiser som Mads Mikkelsen ha blitt utsatt for ulovlig overvåkning.

Nekter skyld

I tillegg til «hysj-hysj»-kilden, står også de tidligere sjefredaktørene Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen på tiltalebenken. Det gjør også de tidligere journalistene Ken B. Rasmussen og Kasper D. Kopping. Alle seks nekter skyld i saken.

Tidligere i august innrømte tidligere nyhetssjef Lise Bondesen og ukebladets tidligere redaksjonssjef Kim Bretov skyld i saken. De to ble dømt til betinget fengsel og samfunnstjeneste.

I tillegg aksepterte Aller Media, som utgir danske Se og Hør, en bot på ti millioner danske kroner.

– Vi har gjort det vi kan gjøre som et selskap, og det er å ta ansvar. Det har vært brukt metoder for å tilegne seg informasjon som ikke er lovlig, sa Pål Thore Krosby, administrerende direktør i det danske Aller-konsernet, til Danmarks Radio.