Ifølge Paal Tarjei Aasheim i reklamebyrået JBR er nynorsk reklame et ikketema. De snakker heller om reklame på urdu.
- Reklame på nynorsk har aldri vært på dagsorden, så det har vi egentlig ikke tenkt noe særlig over. Men dette med at mørkhudede har vært helt fraværende i reklamen, har det vært snakket mye om. Vi har diskutert å lage rene reklamekampanjer som henvender seg til folk som har pakistansk som morsmål.
Ekskluderende
Til tross for at det er over en halv million som skriver nynorsk, brukes det svært sjeldent i reklame. Paal Tarjei Aasheim mener at nynorsk virker ekskluderende.
- Hvis vi bruker ren nynorsk tekst i en reklame, er det sikkert noen nynorsktalende som ville legge godt merke til det og sette stor pris på det. Men samtidig er det så pass mange bokmålstalende som misliker nynorsk så sterkt at de vil skyve produktet fra seg. Hvis du ser på diskusjonene rundt sidemålsundervisning i skolen, så er det mange som har fått nynorsk i vrangstrupen.
Kan være hipp
Stipendiat ved Nordisk institutt på Universitetet i Bergen, Eldar Heide, tror ikke motstanden mot nynorsk er så stor lenger. Han viser blant annet til grupper som Gåte og Aftenlandet som bruker nynorsk og dialekt med stor suksess.
- Når grupper som Gåte og Aftenlandet gjør det skarpt på nynorsk, viser det at det fint går an å være hipp og nå både ungdom og folk flest på nynorsk. Dermed burde det også fint gå an i reklame, sier Heide.
Kulturnytt, NRK P2, tirsdag 25. februar 2003