Age of Conan har vært i produksjon siden 2003 hos det norske spillselskapet Funcom. Denne uken var journalister fra syv forskjellige europeiske land på besøk hos de norske spillutviklerne for å se nærmere på produksjonen, og for å danne seg et inntrykk av hvordan spillet vil bli når det er ferdig i mars 2008.
- Dette er et stort og brutalt spill, og det liker jeg. Det er mye hype rundt spillet, og det virker som det vil innfri, mener Matti Isotalo som er spilljournalist i finske Gamereactor, og får støtte av sin tyske kollega i Gamestar, Daniel Matschijewsky.
Forventer et spill for voksne
Uke Bosse fra MTV i Tyskland mener de norske spillutviklerne er på rett spor. Selv er han interessert i å se om de norske spillutviklerne greier å levere et bra rollespill - for voksne.
- Det er ganske mange som hevder de vil lage et modent og voksent rollespill, men så langt har jeg ikke sett noe spill som innfrir, sier Bosse, som er spent på om Age of Conan vil svare til forventningene.
Conan: Foreviget på filmrullen i Californias guvernør Arnold Schwartzeneggers skikkelse.
Foto: Coverfoto- Astronomiske forventninger
Age of Conan har en prislapp på 200 millioner kroner. Til sammenligning koster den dyreste norske filmen, Slipp Jimmy Fri, 100 millioner.
Spillkritiker i NRK, Jørgen Kirksæther, sier hele spillverdenen har ventet i spenning på Age of Conan.
- Dette er noe av det største som har skjedd i kommersiell kulturproduksjon i Norge. Budsjettet er i mange hundremillionersklassen, og forventningene blant det kommersielle publikummet der ute er astronomisk, sier han.
Lev, pust og dø
Det var produktsjef i Funcom, Erling Ellingsen sin oppgave å vise frem Age of Conan til de utenlandske journalistene.
- Nå tar vi de inn for å se på de tidligste elementene i spillet, slik de kan oppleve hvordan det er å spille Age of Conan helt fra begynnelsen.
Age of Conan er ikke et spill om den kjente tegneseriefiguren, men er et massivt online-rollespill som utspiller seg i Conans univers, hvor spilleren skaper sin egen figur, og spiller med andre over internett.
- Vi prøver å skape en online-verden der du kan leve, puste og dø. Og da er Conan en figur i den verdenen sammen med tusenvis av andre figurer og statister. Her skal du skape din egen skjebne, forklarer Ellingsen.
Et skup for Funcom
Det var den amerikanske forfatteren Robert E. Howard som skapte Conan i 1932. I dag er Conan et av de mest populære tegneseriebladene, og guvernøren i California; Arnold Schwarteznegger har allerede foreviget Conan på film.
Spillkritiker Jørgen Kirksæther tror Funcom drar stor nytte av å lage spill om en så verdenskjent mann som Conan.
- Funcom har nærmest gjort et skup ved å få denne lisensen her. Når de kobler Conan – en kjempestor figur – med den ekspertisen de besitter, så blir det enorme forventninger, og da regner man med at produktet blir ekstremt solid også, sier Kirksæther.