Hopp til innhold

Heddapris-nominasjonene er klare

I dag blir nominasjonene til Norges viktigste scenekunstpris offentliggjort. – Det har vært et veldig godt teaterår, mener jurymedlem.

Coelacanth

Teaterforestillingen «Coelacanth» er nominert i hele fire Heddapriskategorier.

Foto: Thor Brødreskift

Heddaprisen er den mest prestisjefulle teaterprisen i Norge. I dag blir nominasjonene til årets priser offentliggjort.

Koreograf og regissør Alan Lucien Øyen ser foreløpig ut til å være den som har imponert juryen mest. Hans over fem timer lange stykket «Coelacanth» er nominert i hele fire kategorier.

Ellers er det bredt spenn blant de nominerte, både sjangermessig og i geografisk tilhørighet, mener teaterkritiker og jurymedlem Amund Grimstad.

– Det er ikke bare de tunge, gamle institusjonene som laget godt teater, men også de små regionteatrene og frigruppene lager spennende teater. Resultatet vi har endt opp med viser en veldig bredde når det gjelder sjanger, vi har nominert alt fra nyskriving og gjendiktning av Schiller og Holberg til dramatisering av Ole Ivars. Det er bredt sjangermessig, sier Grimstad.

Savner ny norsk dramatikk

Heddaprisåret går fra 1. mai til 1. mai, og Grimstad mener teateråret 2013/2014 har vært veldig interessant, spesielt trekker han frem nyskapende barne- og ungdomsteater.

– For noen år siden klarte ikke juryen å finne gode nok teaterforestillinger i kategorien for barn og ungdom. Men i år har det ikke vært vanskelig å finne fem verdige nominerte, sier han.

– Jeg er veldig godt fornøyd med teateråret, det er sunt og friskt det som skjer. Det eneste jeg personlig kan savne er litt mer ny, norsk dramatikk, sier Grimstad til NRK.

Prisene deles ut på Nationaltheatret søndag 15. juni kl. 17.

Det rare som hende med hunden den natta

Emil Johnsen er nominert til beste mannlige skuespiller for rollen som 15 år gamle Christopher med Aspergers syndrom i stykket «Det merkelege som hende med hunden den natta».

Foto: Dag Jenssen

De nominerte til Heddaprisen for 2014:

Beste mannlige skuespiller:

  • Emil Johnsen for rollen som Christopher i «Det merkelege som hende med hunden den natta» av Mark Haddon, regi Trine Wiggen, Det Norske Teatret.
  • Vidar Magnussen for rollen som seremonimester i «Shockheaded Peter» av Julian Crouch og Phelim McDermott, regi Erik Ulfsby, Det Norske Teatret.
  • Finn Arve Sørbøe for rollen som Jeppe i «Jeppe» av Ludvig Holberg, gjendiktning av Ketil Høegh og Ragnar Olsen, regi Ketil Høegh, Hålogaland Teater.

Beste kvinnelige skuespiller:

  • Ingjerd Egeberg for rollen som Blanche i «En sporvogn til begjær» av Tennessee Williams, regi Terje Skonseng Naudeer, Nordland Teater.
  • Heidi Ruud Ellingsen for rollen som Tonje i «Tonje Glimmerdal» av Maria Parr, regi Ivar Tindberg, Det Norske Teatret.
  • Mariann Hole for rollen som Lulu i «Lulu – Pandoras Eske, en monstertragedie» av Frank Wedekind, regi Victoria Meirik, Nationaltheatret.

Beste mannlige medspiller:

  • Duc Mai-The for rollen som Pozzo i «Mens vi venter på Godot» av Samuel Beckett, regi Bjørn Sundquist, Riksteatret og Det Norske Teatret.
  • Eirik del Barco Soleglad for rollen som prins John i «Robin Hoods hjerte» av David Farr, regi Gisli Örn Gardarsson og Selma Björnsdottir, Den Nationale Scene og Royal Shakespeare Company.
  • Sigmund Sæverud for rollen som Lucky i «Mens vi venter på Godot» av Samuel Beckett, regi Bjørn Sundquist, Riksteatret og Det Norske Teatret.

Beste kvinnelige medspiller:

  • Renate Reinsve for rollen som lærer i «Besøk av gammel dame» av Friedrich Dürrenmatt, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.
  • Henriette Steenstrup for rollen som Line i «En får væra som en er – en Ole Ivars musikal» av Hilde Brinchmann, Kjetil Indregard og Torshovgruppa, regi Hanne Tømta, Torshovteatret, Nationaltheatret.
  • Yvonne Øyen i «Coelacanth» av Alan Lucien Øyen og Andrew Wale, regi Alan Lucien Øyen, Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche og Riksteatret.

Beste regi:

  • Glenn André Kaada for regien på «Perpleks» av Marius von Mayenburg, Rogaland Teater.
  • Tyra Tønnessen for regien på «Ekte kjærlighet – fritt etter Camilla Collett» av Tyra Tønnessen, Agder Teater og «Besøk av gammel dame» av Friedrich Dürrenmatt, Trøndelag Teater.
  • Alan Lucien Øyen for regien på «Coelacanth» av Alan Lucien Øyen og Andrew Wale, Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche og Riksteatret.

Årets forestilling:

  • «Besøk av gammel dame» av Friedrich Dürrenmatt, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.
  • «Coelacanth» av Alan Lucien Øyen og Andrew Wale, regi Alan Lucien Øyen, Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche og Riksteatret.
  • «OMsorg» av Goksøyr & Martens, regi Toril Goksøyr og Camilla Martens, Nationaltheatret.
  • «Perpleks» av Marius von Mayenburg, regi Glenn André Kaada, Rogaland Teater.
  • «Røvarane» av Friedrich Schiller, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret.

Årets barne-/ungdomsforestilling:

  • «Doktor Proktors prompepulver» av Jo Nesbø i Riksteatrets turnéforestilling, regi Morten Joachim, Riksteatret, Nationaltheatret
  • «Hundre hemmeligheter» av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter.
  • «Robin Hoods hjerte» av David Farr, regi Gisli Orn Gardarsson og Selma Björnsdottir, Den Nationale Scene, Royal Shakespeare Company.
  • «Tonje Glimmerdal» av Maria Parr, regi Ivar Tindberg, Det Norske Teatret.
  • «Vildanden» av Henrik Ibsen, regi Stein Winge, Riksteatret.

Beste scenografi/kostymedesign:

  • Börkur Jónsson for scenografien til «Robin Hoods hjerte» av David Farr, regi Gisli Örn Gardarsson og Selma Björnsdottir, Den Nationale Scene og Royal Shakespeare Company.
  • Arne Nøst for scenografien til «Shockheaded Peter» av Julian Crouch og Phelim McDermott, regi Erik Ulfsby, Det Norske Teatret.
  • Bård Lie Thorbjørnsen for kostymer og scenografi til «Besøk av gammel dame» av Friedrich Dürrenmatt, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.

Beste audiovisuelle design:

  • Kurt Hermansen og Roger Ludvigsen for musikk, lys- og lyddesign til «Den Rimhåra og Draumesjåaren» av Nils Aslak Valkeapää, regi Haukur J. Gunnarsson, Beaivváš Sámi Našunálateáhter.
  • Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices for musikk og lyddesign til «Hundre Hemmeligheter» av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter.
  • Åsmund Bøe for videodesign til «osv.» av Johan Harstad, regi Torkil Sandsund, Torshovteatret, Nationaltheatret.

Beste scenetekst:

  • Ketil Høegh og Ragnar Olsen for gjendiktning av «Jeppe på Bjerget» av Ludvig Holberg, regi Ketil Høegh, Hålogaland Teater.
  • Ragnar Hovland for oversettelse av Lukas Bärfuss’ «Tjue tusen sider», regi Peer Perez Øian og for oversettelse av Friedrich Schillers «Røvarane», regi Jonas Corell Petersen, begge Det Norske Teatret
  • Alan Lucien Øyen og Andrew Wale for manus til «Coelacanth», Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche og Riksteatret.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober