Hopp til innhold

HBO vil ha norskproduserte TV-serier

I forrige uke ble Netflix lansert i Norge. Konkurrenten HBO Nordic er snart på plass og ber norske produsenter om å sende inn ideer.

Magic City; Episode 105

TV-serien Magic City er laget av Starz media, som HBO Nordic vil levere innhold fra. Når strømmetjenesten HBO Nordic lanseres vil serier være det største satsingsområdet, men det skal også være filmer tilgjengelig.

Foto: Justina Mintz/HBO

Hevré Payan, sjef for HBO Nordic.

Hervé Payan mener Norge er det viktigste landet for HBO Nordic.

Foto: Fotograf Susanne Hallmann

Sex & the City, Game of Thrones, Sopranos, Big Love, Boardwalk Empire, The Wire, True Blood og Girls. HBO (Home Box Office) er først og fremst kjent for sine populære TV-serier.

Det er også seriene som skal være hoveddomenet til HBO Nordic. Det skal være originalt og nytt innhold, hele tiden. Ifølge HBO Nordic-sjefen er de på utkikk etter egne norske TV-serier.

– Vi vil co-produsere lokalt innhold, og vi er svært interessert i å samarbeide med norske produsenter. De norske produsentene er produktive og kreative, sier Hervé Payan, sjef for HBO Nordic, før han kommer med en oppfordring:

– Få dette med i artikkelen: Produsenter må sende oss ideer, vi er veldig interessert i å se på dem.

Vil ikke si hvem

HBO Nordic forteller at de allerede har tatt opp tråden med produksjonsselskapene.

– Vi er involvert med flere av de større produksjonsselskapene i Norge, sier Line Mykland, HBO Nordics programdirektører.

Har du noen konkrete eksempler på hvilke?
– Det vil jeg helst ikke gå inn på. Det er stor konkurranse om det lokalproduserte innholdet, sier Mykland.

Markedsføringsknep

Leif Holst-Jensen i Produsentforeningen

Produsentforeningens Leif Holst Jensen håper HBO Nordics frieri til norske produsenter er mer enn bare markedsføring.

Foto: Marte Solbakken / NRK

Generalsekretær i Produsentforeningen, Leif Holst Jensen, kjenner ikke til noen konkrete forespørsler fra HBO Nordic til norske produsenter.

– Men vi har forstått at både de og Netflix ønsker å markere et behov for norsk innhold, også som en del av sin markedsføring, sier Holst Jensen.

Han håper det uttrykte ønsket ikke bare er markedsføringsknep fra selskapene sin side.

– For oss er det viktig at HBO, Netflix og lignende utenlandske aktører som vil inn i det norske markedet ikke bare prater om at de skal ha norsk innhold, sier Holst Jensen.

Han tror både norske serieskapere og de utenlandske strømmetjenestene kan ha godt utbytte av hverandre.

– Det norske produsenter kan konkurrere med er gode ideer, gode prosjekter og at vi er flinke til å lage innhold for et lite budsjett. Norsk TV-drama er i dag forbehold NRK, TV2 og TVNorge. Så man kan håpe at man får en fjerde kunde, sier generalsekretæren i Produsentforeningen.

Røper ingen dato

Mens Netflix kom til Norge i forrige uke, er det ennå ikke satt noen konkret dato for når HBO Nordic vil rulles ut.

Midten av oktober har vært fastholdt som lanseringstidspunkt, men HBO Nordic-sjefen vil ikke si noe mer konkret om strømmetjenestens ankomst.

– Det er irrelevant når Netflix lanseres sine tjenester I Norge. HBO Nordic vil komme når vi er fornøyd med tjenesten. Vi er ennå ikke helt tilfreds, men det kommer vi til å være snart, sier Hervé Payan, sjef for HBO Nordic, til NRK.no.

Prisen for HBO Nordic vil være den samme som for Netflix: 79 kroner per måned.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober