En av de mektigste aktørene i legaliseringsbevegelsen, Cheryl Shuman, som driver en egen cannabisfarm i California, sier til Sveriges Radio at hennes viktigste jobb er å plassere cannabis i så normale og hverdagslige scener som mulig, for å ufarliggjøre stoffet.
– Det er rene gullalderen. Mine oppdragsgivere sender meg manuset, og jeg ser hvor i det jeg kan få med marihuanabruk, sier hun.
Blant seriene er Parenthood og Weeds som kan ses på norske TV6, og Wilfred på TV2.
«Litt surrete»
– Dette er en skremmende utvikling, sier generalsekretær Mina Gerhardsen i rusfeltets paraplyorganisasjon i Norge, Actis.
Hun ser det stadig i TV-serier.
– De røyker hasj eller marihuana, blir litt fnisete og surrete. Skadevirkningene vises altfor sjelden, sier hun.
Hun synes industrien er kynisk. – Vi vet jo at reklamen virker. Det har vi sett med tobakk og alkohol, nå er det altså cannabis som står for tur. Det er selvfølgelig bekymringsfullt, sier Gerhardsen.
Legalisering
Marihuana og hasj er i ferd med å bli «big business» i USA, fire stater har legalisert rusmiddelet og sterke krefter jobber for å gi det et positivt og "grønt" image.
– I USA er også sukker ansett som farligere enn cannabis, forteller professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo, Willy Pedersen.
Det kan forklare hvorfor cannabis får så stor plass i populærkulturen, men Pedersen er ikke like bekymret som Mina Gerhardsen i Actis.
– Jeg tror det er begrenset hvor stor betydning dette får i Norge. Vi er vant til å se det i amerikanske serier og filmer, og har sett det i mange år, sier han.
LES OGSÅ: