NRK Meny
Normal

Harlemrenessansen

En gang etter første verdenskrig forandret den vanlige oppfatningen av begrepet «neger» seg i USA.
Mangel på arbeidskraft i Nordstatene trakk tusenvis av afroamerikanere nordover til de store byene. Bomullsplukkerne ble arbeidsfolk og byfolk.
Han som alle ropte «boy» til begynte å omtale seg og sine som «man»
«Hey, man! Let’s move to Harlem, in the Big Apple!»
Slik startet Harlemrenessansen.

Harlem og Central Park, foto Wikipedia
Foto: Wikipedia

Hør: Studio Sokrates, John Dewey del 3

New York
New York er en av verdens travleste havnebyer, her holder pengene hus på Wall Stret, avishusene på Fleet Street, musikk og teater på Broadway og jazzen i Harlem. Et heldig sammentreff av tilfeldigheter og flaks gjorde at den hvite middelklassen som holdt til i Harlem solgte mursteinsgårdene sine billig og flyttet fra Manhattan. Et digert område i New York ble plutselig til salgs og de som var tiltenkt tilskuerrollen i USA, afroamerikanerne, kjøpte og ble herrer i eget hus.

Renessansen i Harlem var et produkt av en alminnelig reformvilje i USA under president Woodrow Wilson (president fra 1913-21) Blant afroamerikanerne i Harlem ga dette seg uttrykk som vilje til endring ved hjelp av opplysning, litteratur og musikk. Harlem ble et symbol og et referansepunkt for alle afroamerikanere i Amerika.

Jazz
Musikken i Harlem spredte seg sakte men sikkert. Til Broadway og de hvite kneipene på 52nd Street og etter hvert, da hvite musikanter lærte seg stilen ble swing en musikksjanger som erobret hele verden. Men det startet i Harlem. De mest kjente spillestedene er kanskje Savoy Ballroom og Cotton Club der Ellingtonbandet ble engasjert i 1927, men dette kartet forteller litt om natteliv i Harlem

Det hjalp at Europeerne falt for forestillingen om den «edle villmannen», Josephine Baker ble den første afroamerikanske superstjernen i Paris i 1925. Britiske overklassefruer svermet i sitt stille sinn for virile villdyr fra jungelen og jazzen hadde et eget jungeluttrykk i tjueårene. I Tyskland åpnet et par musikkonservatorier for studier av jazz og improvisasjon og jazzen blomstret – i hvert fall under Weimarrepublikken.

Renessanse?
Å kalle denne kultureksplosjonen i Harlem for en renessanse er misvisende. Det var ingen ting som ble gjenfødt i Harlem. Det var noe nytt som hendte. Epoken åpnet opp en verden av kunst, litteratur, teater og musikk for de svarte amerikanerne, og viste at talent og tenkning ikke sto tilbake for den hvite manns åndsevner. Tvert i mot. Dette var viktig.

Hundretusener som hadde blitt tiltalt med «boy» i generasjoner begynte å stille spørsmål. Spørsmål om likestilling, om rasefordommer og undertrykkelse. At en Louis Armstrong, en Count Basie, Josephine Baker, Ella Fitzgerald gjorde suksess over hele verden var viktig for en ny selverkjennelse.

Musikken:
Vi presenterer to nye komposisjoner av og med Duke Ellington i denne utgaven av Studio Sokrates. De av dere som bruker Spotify finner og kan lytte til musikken her: Studio Sokrates spilleliste i Spotify

1: Concerto for Cootie
2: A Portrait of Bert Williams

For spesielt interesserte; Programleder Nilsen «freaks out» i Harlem, v Apolloteatret, foto og redigering Øivind Haugen, NRK, oktober 1986