Vinni kommer hanglende ti minutter for sent. Men unnskylder. Han har jobbet flere dager i strekk med plateomslaget, og sovet fire timer de siste døgnene.
- Og jeg som begynte med musikk for å slippe å jobbe! Nå er det så seriøst at jeg må jobbe mer enn noen gang, sier rapperen, som er klar med "The Great Escape". En Steve McQueen-film og en Blur-plate, men hva flykter Vinni fra?
- Kjedsomheten. Kulda. Men det har ikke vært så mye av noen av delene i det
Øyvind "Vinni" Sauvik angrer på at han var full under Spellemannprisen tidligere i år. Foto: Arash A. Nejad / SCANPIX.
siste. For tiden går det i hardt arbeid før plata kommer ut. Det tar på.
Sier mannen som er kjent for å ha levd som en musikkstjerne lenge før han ble det.
- Jeg levde uten tvil over evne. Prøvde å ha innstillingen, men var ikke rik nok til det. Jeg har i hvert fall aldri tatt noen annen utdannelse. Alle er vel hypp på å leve litt som rockestjerner?
- Er du blitt rik?
- Jeg jobber med saken. Har alltid hatt lyst til å bli "økonomisk uavhengig" som det heter. Det er ikke drivkraften, mer ønsketenkning som hjelper på når man er i studio for tredje dag på rad.
Spellemann-fadesen
Kanskje har også Vinni blitt litt inspirert av den norske singellista i sommer. Paperboys-singelen "What You Need" har ligget limt på lista siden sent i juni.. Vinni var faktisk litt overrasket.
- Det skjedde så mye rundt "Barcelona", mye mediehype. Tenkte folk ville gå lei. Jeg tar det som et kompliment at vi ramla inn på listene igjen.
- Du er ikke redd for at oppfølgeralbumet kommer for tidlig?
- Hvorfor skal man vente så lenge? Hva skal jeg vente på, at folk skal glemme meg? Det funker kanskje for Lene Marlin og Briskeby, men...Vinni trekker på det.
- Det hjelper litt å ikke ta det så høytidelig, musikken og seg selv. Det er et ganske privilegert yrke jeg har ordna meg. Jeg setter pris på oppmerksomheten, men det kan gå litt til huet. Man ender med å drite seg ut innimellom, og skjønner at man ikke er så forandra.
- Som under Spellemann-utdelingen?
- Jaaa... Du veit, jeg var bare drita. Ikke noe nytt det, men det var kanskje ikke den smarteste dagen å være det på. Jeg gadd ikke se reprisen. Spellemann er langt fra det vi driver med og hverdagen. Så vi tar med en del av hverdagen. Da går det som det går, bare at det var TV-kameraer der.
- Du er på vannvogna nå?
- Er vel det, selv om det er blitt noen øl i det siste. Men må unne seg noen gleder uten å bli helt skakkjørt.
Ingen poprap
På den nye plata jobber Paperboys ikke lenger med produsenten Kakemonsteret og rapperen JJ. Han har fremdeles meg seg DJ-en Pope (Ole Aleksander Halstensgård), men innrømmer at Paperboys først og fremst er Vinni.
- Delvis, jeg er jo litt smådiktator. Paperboys er meg og Pope. Siden jeg er rapperen, blir det jeg som er mest utegående.
Petter-produsentene Patric Collén og Peter Webb har produsert mest på nyplata, i tillegg produserer norske Tommy Tee og Silverplate noen spor. Svenske Ken har også produsert en spor, dessuten er finske Redrama og norske MadCon med på en låt. Vinni reiste også til Florida for å få Keith Sweet, som sang refrengene på den forrige "No Cure For Life", med på tre av sporene.
- Sånn er det i hiphop, man soser rundt og spiller inn litt her og der, fastslår Vinni, som tross sommersingel-suksesser ikke vil være med på at Paperboys er noe for poprap.
- Vi låter jo glattere enn Tungtvann og Gatas parlament. Men poprap er det ikke. Men jeg tar ikke meg selv og greia så høytidelig. Jeg får jo faktisk cash for å stå på scenen. Nå sitter jeg og prater om meg sjæl. Det er jo selvdyrking uten sidestykke. Samtidig er det vanskelig å ta alvorlig, det viser ikke det store bildet, fastslår Øyvind "Vinni" Sauvik.