Anmeldelse av Torkil Baden
Andre Previn
Pepper
Previn har fått mye pepper i det siste, både av anmelderne i London og i NRK. Denne ukens konserter viser at det er jobbet mye bedre med orkestret denne uken enn ved sesongåpningen for en måned siden.
Da manglet det svært mye i samlet klang og presisjon. Dette var mye bedre nå, og det ble en fin varm klang i orkestret og vakker frasering.
Previn var betydelig mer aktiv og årvåken i sin orkesterledelse, selv om han er plaget av dårlig helse. Han er ikke god i ryggen og sitter på en stol hele tiden.
Henri Dutilleux
Programerklæring
Det har vært kritikk mot Previn og orkestret for mangel på nyere norsk musikk og at orkestret glemmer sin egen programerklæring. De har et mål om å ”bidra til å få fram nyskaping samtidig som det tar vare på tradisjonen. Ambisjonen er å være et kraftsentrum i norsk kulturliv og et kraftsentrum i europeisk musikkliv".
Denne uken har vi hørt om ikke norsk, så i hvert fall internasjonal samtidsmusikk. Den franske komponisten Henri Dutilleux er nå 88 år gammel, og har en høy stjerne internasjonalt med sitt ganske modernistiske tonespråk, inspirert av tolvtonestilen.
Hans cellokonsert har tittelen ”Tout un monde lointain”, ”En hel verden i det fjerne, og er bygget over jubileumsmusikk for dikteren Baudelaire.
Cellisten Lynn Harrell
Dikt
Det er satstitler fra dikterens ”Ondskapens blomster”: ”Gåte - og i denne fremmede og symbolske naturen”, ”Blikket - giften som flyter fra dine grønne øyne, sjøer der min sjel skjelver”, ”Dønninger- elfenbenshav, en blendende drøm om seil, roere, flammer og master”, ”Speil, - våre hjerter vil bli to kjempefakler, som speiler de doble lys i våre to sjeler, disse tvillingspeil”, ”Hymne – ta vare på dine drømmer: de kloke har ikke så vakre drømmer som de gale”.
Titlene er lagt på etter at musikken er skrevet, - det er ofte slik. Men musikken har mye av den underfundige følsomheten i tekstene. Det er en fin forbindelseslinje til fransk tradisjon og videreføring av impresjonistisk utforsking av orkestret med mange lekre klanglige detaljer.
Musikverein i Wien
Fransk
Når orkestret skal spille dette programmet i Wien i helgen, åpner de med Debussy, ”En fauns ettermiddag”, og det passer bra for å vise denne raffinerte, typisk franske forbindelsen.
Denne komponisten er ikke så kjent hos oss, men han er på vei inn i norsk bevissthet og nettopp gjennom Previn, som har framført verker av ham også tidligere. Cellokonserten til Dutilleux var et forfriskende innslag i Filharmoniens repertoar fordi det er en sjelden kombinasjon av modernisme og skjønnhet. Komponisten forlater toneartenes trygge fundament, men det er allikevel svært publikumsvennlig og et spennende og originalt verk. Dutilleux’s ”fjerne verden” er uforutsigelig og fengslende.
Amerikansk
Det er en amerikansk solist med på lasset til Wien. Lynn Harrell er en cellistveteran, 60 år gammel, og jobber mye med 75-årige Previn. Men det er ikke noe gammelmannsspill med ham, - det var virtuost og inderlig.
Det er en krevende konsert, opprinnelig komponert for Rostropovitsj, som uroppførte den i 1970. Og Harrell vil bidra så det er håp om Oslo filharmoniske orkester gjør et godt inntrykk i Wien i morgen og søndag - selv om vi fortsatt savner at de forteller verden hvor de kommer fra.
Fredag 1.oktober 2004 Midt i musikken