Hopp til innhold

NRK Super håper på ny seersuksess med Jenter

Dette blir etter all sannsynlighet barnas nye Superstjerner. Mandag starter NRK Supers nye nettserie, som går i spora til millionsuksessene MIA og SARA.

Jenter på NRK Super

Jentene: Tora, Emilie Maya og Shirin kommer snart til et nettsted nær deg.

Foto: NRK

Når NRK Super skal sjøsette sitt nye nettdrama, er forventingene store. Som sine forgjengere MIA og SARA henvender også denne serien seg til jenter i tidlig pubertet, såkalte tweens.

MIA og SARA opplevde en suksess hos målgruppa helt utenom det vanlige, og teamet bak Jenter er rolig, fattet og klar over fallhøyden:

– Det fine med suksess er at da får man ro til å utvikle konseptet videre, sier produsent Ingvill Marie Nyborg.

– Vi merker at vi har ledelsens tillit, og når vi nå gjør dette for tredje gang nyter vi godt av tidligere erfaringer.

Premierepromo for NRK Supers nye nettdrama JENTER

VIDEO: Promo for NRK Supers nye serie Jenter.

Multitasking

På audition: Produsent Nyborg og fotograf McStray tester håpefulle.

Fra audition: Produsent Nyborg og fotograf McStray tester håpefulle.

Foto: Eirik Sivertsen / NRK

Flere i Nyborgs team har vært med på å utvikle metodikken som ligger bak suksessene MIA og SARA. Redaksjonen er liten men jobber ekstremt effektivt, og alle i teamet har opptil flere funksjoner:

- Vi er et lite men ekstremt multi-funksjonelt team, utdyper hun. - Forfatterne våre skriver manus til serien og til jentenes blogger, samtidig som de både regisserer og klipper egne filmer. Selv er jeg manusredaktør, produsent og scenograf.

Videre fungerer assistenten som innspillingsleder på opptak, fotografen klipper filmer og promoer, nettscripten publiserer, rapporterer og tar stillbilder til bloggen og produksjonsleder har ansvar for at alt stemmer av kostymer, rekvisitter, sminke og hår før opptak.

Fokus på målgruppa

Alt som skjer i nettdramaet, kan kommenteres av de som følger serien, og teamet leser og modererer og legger ut kommentarene på omgang. Dette er med på å styrke den direkte dialogen med målgruppa.

– Vi har jobbet mye med å holde på vårt fokus på målgruppa, sier forfattter og regissør Julie Andem. - Vi vet hva de vil ha og trenger, og det gir vi dem. Der ligger mye av vår suksess.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Gjengen bak NRK Supers nye nettserie; Jenter.

Fleksibelt team: forfatter Ida, assistent Victoria, fotograf Daniel, produsent Ingvill, nettscript Øyvind, forfatter Julie, produksjonsleder Therese og assistent Haakon.

Foto: Eirik Sivertsen / NRK

Det er krevende for et team å skulle fylle flere funksjoner, men en åpenbar fordel ved å jobbe slik er at alle de involverte får et intimt kjennskap til hele produksjonsløypa, et poeng fotograf og post-produsent Daniel McStray understreker:

– Det blir hektiske dager med mange roller, men jeg liker det umiddelbare og intenst kreative ved det. Her er det kort tid og kort vei til alt, og jeg må akseptere det jeg får. Men det er veldig givende når det funker!

Løpende manusutvikling

Arbeidet med serien startet i fjor høst med en stor audition der over 1300 barn var inne til første runde. Hovedkarakterene var allerede grovskissert, men ved å møte så mange barn kunne redaksjonen ferdigstille karakterene etter hvilke barn som hadde skuespillertalent. Noen av barna inspirerte også fram nye roller som ikke var planlagt i utgangspunktet.

Med casten godt i havn produseres det nå manus og ferdig filmet drama på løpende bånd:

– Som manusredaktør og produsent legger jeg de lange linjene sammen med manusforfatterne Julie Andem og Ida Sagmo Tvedte, forklarer Nyborg. - De skriver så to og to uker hver, og har i tillegg regi og klipp på sine respektive manusuker. Vi har en opptaksdag i uka, og på èn dag skyter vi film til èn ukes innhold, det vil si ca 8-10 minutter effektiv film pr opptaksdag.

Alle i teamet kan komme med forslag til handling. Forslagene tas med inn i manusprosessen som går fortløpende, parallelt med produksjon – uke etter uke etter uke etter uke.

– Vi publiserer innhold i sanntid – det vil si at vi legger ut scener fortløpende i fortellingen. De fiktive bloggtekstene og stillbildene er også viktige. Nettdramaet Jenter er altså en blanding av tekster fortalt av en fiktiv jeg-forteller, filmer med allvitende ståsted, webcam-snutter fortalt av en fiktiv jeg-forteller - og alt annet som kan bringe historien videre.

Promo for NRK Supers nye nettdram Jenter

VIDEO: Promo for NRK Supers nye serie Jenter. «Hva er det beste med å være jente».

Location: Oslo

Alle opptakene gjøres på location i Oslo, det er kun hovedkarakterenes rom som bygges opp spesielt. Produksjonsleder Therese Bergheim og produksjonsassistent Haakon Stevens planlegger opptakene – én opptaksdag i uka:

– Sammen med resten av teamet sørger de to for at vi har alt vi trenger til opptaksdagene, at casten er på plass til rett tid, i rette kostymer, i rett sminke, på rett location. , sier Nyborg.

Fotograf Daniel McStay har konseptuelt foto på prosjektet og Nyborg er takknemlig for å ha med seg en dreven drama-fotograf. Særlig når man tar i betraktning at Jenter også skal vises på kino.

– Materialet skal funke på alt fra Iphone, via storskjerm-TV helt til Klingenberg kino, sier McStay. – Så selv om vi først og fremst konsentrerer oss om de små skjermene, ligger kinolerretet i bakhodet.

Viktige nettsider

For å få et nettdrama til å fungere overbevisende, er man avhengig av nettsider som speiler virkeligheten, også den teknologiske.

– For å være så troverdig som mulig, forsker vi mye på hvordan barn speiler sin hverdag på nettet, sier nettscript Øyvind Rasmussen. - Unger tar masse bilder på mobilene sine og publiserer dem i collager på nettet.

Øyvind er altmuligmann på nettet. Som nettscript har han ansvar for at alt som produseres blir publisert i Word Press og på Guri - med rette bilder, i rett rekkefølge og til rett tid. Han tar også stillbildene til den fiktive «bloggen» som Jenter - i likhet med forgjengeren MIA - jo er.

– Nettdrama er fortelling på barnas hjemmebane, skyter Nyborg inn, og alt skal oppleves så sant at det kunne vært på ekte. Da vi startet SARA, hadde ingen Facebook. Da vi startet MIA, brukte ikke 11-åringene Twitter. Nå bruker de alt, særlig Instagram og Facebook, og dét påvirker måten vi kan fortelle historier for dem. Husk at barn er like komplekse som voksne – de har bare mindre erfaring og færre referanser.

Promo for NRK Supers nye nettdrama Jenter

VIDEO: Promo for NRK Supers nye nettdrama Jenter. «Hvordan få en gutt til å like deg».

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)