Hopp til innhold

Håper disse figurene kan hjelpe å formidle smerte

– Mange føler at deres smerter og behov ikke blir forstått, sier designer Amy van den Hooven (29). Nå får hun og 15 andre DOGA-pris.

Bilde fra prosjektet "Re-Imagining Pain Communication" - bilde av to hender som holder en figur som på abstrakt vis demonstrerer fysisk smerte.

Dette er et av prosjektene som i år tildeles DOGA-merket nykommer. «Re-Imagining Pain Communication» tilbyr et alternativt formspråk til mennesker med kroniske smerter.

Foto: Irene Alterskjær

Den bergensbaserte canaderen har i sin masteroppgave utformet et hjelpemiddel som består av en en lang rekke figurer, former og objekter laget spesielt for å kommunisere smerte.

Designeren forteller at smerter ofte er svært komplekst og individuelt, og kan derfor være vanskelig å skildre til andre.

– Jeg har selv vært hos legen og slitt med å kommunisere hva jeg gikk gjennom. Andre smertepasienter jeg har snakket med har lignende erfaringer. De føler rett og slett ikke at deres smerter og behov blir forstått, forteller hun.

Det er her verktøykassen til Van den Hooven kommer inn – som et alternativ når ordene ikke strekker til.

– Det er så viktig å bli forstått for å kunne bli bedre. Så jeg håper prosjektet mitt kan være med på å endre måten vi kommuniserer smerte på, sier designeren håpefullt.

Prosjektet "Re-imagining Pain Communication" av Amy van den Hooven. Bildet viser figurer i en boks som skal hjelpe mennesker med kroniske smerter å kommunisere dem.

Prosjektet til Amy van den Hooven (Institutt for design, Universitetet i Bergen) startet med intervjuer og kreative workshoper der deltagerne ble oppfordret til å skape fysiske former. Alle som deltok hadde ulike erfaringer med smerte.

Prosjektet "Re-imagining Pain Communication" av Amy van den Hooven.

Ut ifra dette innsiktsarbeidet, samt samarbeid med medisinske fagpersoner, ble denne verktøykassen til.

Foto: Irene Alterskjær
Prosjektet "Re-imagining Pain Communication" av Amy van den Hooven

Siden det ikke finnes et felles språk for smerte, kan nye muligheter åpne seg når pasientene får bruke hendene og jobbe med tredimensjonale former.

Foto: Irene Alterskjær
Prosjektet "Re-imagining Pain Communication" av Amy van den Hooven
Foto: Irene Alterskjær
Re-imagining Pain Communication av Amy van den Hooven
Foto: Irene Alterskjær

Belønnet med designpris

Nå er designeren og prosjektet hennes belønnet med DOGA-merket nykommer. Stiftelsen Design og arkitektur Norge (DOGA) deler årlig ut DOGA-merket til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom nytenkende og fremragende design og arkitektur.

I år er det totalt 16 vinnere, der 13 får utdelt DOGA-merket for design og arkitektur, og tre får merket nykommer – en pris som blir tildelt nyetablerte designere og arkitekter eller studentprosjekter innenfor fagfeltene.

– Alle vinnerne er alle gode eksempler på hva arkitektur og design kan bidra med for å forme morgendagens Norge, sier administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.

Her er de andre vinnerne av DOGA-merket for design og arkitektur i 2022 (listen er i tilfeldig rekkefølge) :

Norges første Instagram-roman

Bilde av Instagram-romanen "Dette blir mellom oss"
Foto: Gyldendal
  • Design : Jørgen Brynhildsvoll
  • Hva : Boken «Dette blir mellom oss» av forfatter Alexander Kielland Krag ble utgitt av Gyldendal som en digital fortelling på Instagram i tillegg til papirversjonen. Historien ble publisert over 45 dager, sammen med originalproduserte bilder, videoer og musikk.

DB Hardcase Luggage

Illustrasjonsbilde fra Db Equipment. Viser kofferten Db Hardcase Luggage, som er en svart koffert i hardt, delvis gjenvunnet materiale.
Foto: Db Equipment
  • Design : Db Equipment
  • Hva : En koffert spesielt laget for profesjonelle fotografer på farten. Laget av et delvis resirkulert termoplastmateriale med en ramme i lettaluminium.

Det norske landskap

Bilde av de nye norske passene designet av Neue Design Studio.
Foto: Neue Design Studio
  • Design : Neue Design Studio
  • Hva : Det nye norske passet og nasjonalt ID-kort. Tema og konsept for den visuelle utformingen er det norske landkskapet, med blant annet detaljer som kommer til syne under UV-lys.

Fleksibelt Skiltsystem for Groupe Le Monde

Bilde av et skiltsystem designet av Snøhetta for Groupe Le Monde i Paris.
Foto: Antoine Mercusot
  • Design : Snøhetta
  • Hva: Et fleksibelt, modulbasert skiltsystem inspirert av tradisjonell trykkekunst. Treklossene blir montert som tradisjonell blysats, og skiltene settes sammen slik typografene laget avissider. Skiltene er lokal produsert og er laget på en måte som gjør det lett å gjøre endringer i skiltingen ved behov.

Telegrafen

Bilde av Telegrafen på innsiden.
Foto: Frank Holtschlag
  • Arkitektur : KIMA Arkitektur, Malling & Co (byggherre)
  • Hva : Telegrafen i Oslo sentrum har blitt rehabilitert basert på bærekraftig estetikk. Det historiske bygget, som i mange år sto tomt, huser nå blant annet flere restauranter, arbeidsplasser og selskapslokaler. Bygget er pusset opp i tråd med originale kvaliteter og gjenbruk har vært førende for rehabiliteringen.

Folio

Bilde av den digitale tjenesten Folio, som skal hjelpe folk som vil starte ny bedrift.
Foto: Folio
  • Design : Tight, Heydays og Folio
  • Hva : En smart, designdrevet tjeneste som ønsker å senke terskelen for å starte og drive egen bedrift. En alt-i-ett-løsning med laget på et enkelt språk som leder brukeren gjennom prosessen.

Huddly L1

Bilde av webkameraet Huddly - et svart kamera med skarpe kanter og hullete topp.
Foto: Huddly
  • Design : Huddly, Heydays/Goods (pakningsdesign)
  • Hva: Et smart møteromskamera som skal forenkle og forbedre kommunikasjonen i den nye, hybride arbeidshverdagen. Kameraet zoomer automatisk inn eller ut etter behov, og skal fungere selv i store rom der møtedeltakere sitter langt fra hverandre.

K-Sim Connect

Bilde av K Sim Connect, en simuleringsplattform for å lære å navigere skip i alle slags farvann.
Foto: Eggs Design
  • Design : EGGS Design og Kongsberg Digital
  • Hva : En digital plattform for opplæring av skipsnavigering. K-Sim Connect skal gjøre det mulig å lære å styre avanserte, moderne skip fra en liten, bærbar enhet hvor som helst i verden.   

Barneombudet

Bilde av nytt visuelt uttrykk for Barneombudet av Bielke&Yang
Foto: Bielke&Yang
  • Design: Bielke&Yang
  • Hva: Visuell identitet for Barneombudet. Bruker et formspråk som retter seg mot både for barn og voksne. Hovedmålet har vært å treffe ungt, og å senke terskelen for ta i bruk Barneombudets tjenester.

Arena

Bilde av stolen Arena
Foto: Fora Form
  • Design : Fora Form og Torsteinsen Design
  • Hva: En fleksibel auditoriestol som kan tilpasses ulike saler. Blant annet kan deler og stoler skiftes ut enkeltvis, mens det ellers er vanlig at hele rekker med seter må byttes når noe går i stykker.

VIERLIVE

Bilde av VIERLIVE
Foto: Oslo Lydproduksjon
  • Design : Anorak, Bold Scandinavia
  • Hva : En strømmeplattform for digitale konsertopplevelser der publikum kjøper og opplever konserten gjennom skjermen i et nytt format. Sprang ut av nedstengingen av kulturlivet under pandemien. Et initiativ som oppsto i samarbeid mellom Anorak, Einar Film og Fortellinger og OLYP.

Økern Portal Takpark

Bilde av Økern Portal takpark, en stor bygning i U-form med grønn park på taket.
Foto: DARK Arkitekter
  • Arkitektur : DARK Arkitekter, LARK Landskap, OPF (Byggherre)
  • Hva : Økern Portal er et bygg i Oslo med en takpark som består av et flytende landskap over fire etasjer. Høydeforskjellene er utnyttet til å skape terrasser, amfier og vegetasjon inspirert av den norske naturen. Hoveddelen av takparken brukes til å dyrke spiselige vekster.

The Djärv 3–4 Surfboard Coffin

Bilde av The Djärv 3–4 Surfboard Coffin, en bag for surfebrett. Bildet viser en mann som pakker surfebrettet sitt inn i den lange bagen.
  • Design : Db Equipment
  • Hva : En transportbag for surfebrett. Bagen har plass til opp til fire brett, er laget med et spesialutviklet ribbemateriale og har en rekke praktiske designdetaljer som gjør produktet robust og praktisk.

Time to Eat (DOGA-merket nykommer)

illustrasjon av designprosjektet "Time to Eat"
Foto: Time to Eat
  • Design : Kamilla Bedin, Kristin Marie Brudeseth, Tina Mee Johnsen, Åse Lilly Salamonsen og Johanna Sofie Brämersson (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo)
  • Hva : En fremtidsvisjon som skisserer hvordan skole, lokalsamfunn, foreldre og andre aktører sammen kan utviklenyeløsninger for en bedre og mer bærekraftig hverdag for skoleelever.

Heart to Heart (DOGA-merket nykommer)

Illustrasjonsbilde av appen Heart to Heart, som skal gjøre det lettere å gi blod.
Foto: Heart to Heart
  • Design : Kevin Andreas Ehrenberg og Adelin Gashi (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo)
  • Hva : En mobil-app og nettsted som skal gjøre det enklere å være blodgiver, og som styrker beredskapen i helsevesenet.

Interessert i mer designstoff? Les mer her:

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.