Vårens halvfulle hus påfører Nationaltheatret et tap på 15 000 kroner dagen. Det er særlig oppsetningene av de to tyske stykkene "Flammefjes" og "Tro, håp og kjærlighet" som har slått feil.
Suksess i København
Med premieren på Georg Büchners mesterverk "Woyzeck" håper Stubø å snu den negative trenden. Robert Wilson og Tom Waits' oppsetning av stykket i København i fjor ble skamrost av kritikere fra inn- og utland.
Kim Haugen som soldaten Woyzeck i Stein Winges regi
Den norske oppsetningen er besatt med Kim Haugen i rollen som den hardt prøvede Woyzeck, og Gørild Mauseth som hans svikefulle Marie. Åsmund Feidje har komponert musikken.
- Büchners "Woyzeck" kommer til å være moderne i 500 år. Manuset eksisterer bare som en samling fragmenter. En vesentlig del av regijobben er å sette sammen stykket på nytt. Stein Winges versjon her på Nationaltheatret er en helt annen tolkning enn Wilsons oppsetning, sier Stubø.
Stubø setter opp "Woyzeck" på Hovedscenen som en kalkulert risiko.
- Norge er så lite at man blir avhengig av god kritikk, i alle fall på hovedscenene. Setter du opp en lite kjent dramatiker blir du svært sårbar.
Tryggere på småscenene
Teatrenes småscener har lavt inntjeningspotensiale, og av hensyn til økonomien flytter ofte norske teatersjefer stykker av mer eksperimentell karakter dit. Stubø mener dette er fornuftig, men ikke alltid riktig.
- Man er nødt til å ta sjanser på hovedscenene også, hvis ikke blir de store scenene i landet vårt rent museale scener.
Stubø ble omtalt som en av norsk teaters wonderboys da han knapt 30 år gammel tiltrådte sjefsstolen på Rogaland Teater, halvannet år etter at han ble uteksaminert ved Teaterskolen.
- For meg er det en ny opplevelse å få negativ omtale. Teatret er nådeløst. Det er ingen som kan finne sjefsperioden din i en skuff, børste støvet av den og se at det du gjorde egentlig lå langt foran sin samtid.
Ta seg råd til tabber
Den unge teatersjefen har stor tro på kunstformen han har ansvaret for.
- Jeg er optimist. Teateret kan og bør være et korrektiv til virkeligheten. Alternativet er å la det bli en kuriositet. Å holde det levende krever kanskje at man går på trynet noen ganger, men det må man ta seg råd til.
Er teatersjefen nå avskrekket fra å sette unge, ukjente dramatikere på plakaten?
- Nei, det kommer jeg til å fortsette med, smiler Stubø.
Ordfront, NRK P2, 7. mars 2001