Sara Eliassen og Lilja Igolfsdottir er idealister. De har en drøm om å skape mer bevissthet rundt våre kjøpsmønstre og hvilke mekanismer som ligger til grunn for våre kommersielle valg. Prosjektet Handlefri vil være en motvekt til de kommersielle kreftene som preger alle byer og tettsteder i Norge i julestria. Denne uka infiltrerer seks falske reklamefilmer TV og kinoer rundt om i landet for å få oss til å tenke over hvorfor vi kjøper det vi kjøper.
Motvekt til reklame
- Vi har valgt å bruke reklame som virkemiddel, i og med at reklamen er med på å skape mange falske behov i oss. Vi vil konkurrere med kommersielle krefter og håper at våre filmer skal ha en annen påvirkning en vanlig reklame, sier Lilja Igolfsdottir. - Vi håper at de skal føre til handling i den enkelte forbruker, at de skal redusere og forbedre kjøpemønstrene sine.
Ikke nok ressurser
-Det finnes ikke naturressurser nok til å opprettholde det forbruket vi har i dag. Bruk mindre penger på julehandelen i år! Fortsett å gi hverandre gaver, men gi mer tjenester som konserter og opplevelser. Se også på hva tingene vi kjøper gjør med miljøet, sier Sara Eliassen. Jentene ønsker å skape en debatt der enkeltmennesket skal bli mer bevisst sin egen innflytelse på i kommersielle samfunnet vi lever i.
Handlefri påstår at vår evige kjøpsdans vil få konsekvenser, både for vår egen helse og for miljøet. Hvis alle hadde hatt et like høyt privat forbruk som nordmenn måtte vi hatt ca. tre jordkloder til for å dekke behovet for naturressurser og logistikk.
- Heldigvis er bevisstheten rundt eget forbruk er i ferd med å øke i Norge. Vi er optimistiske og tror de falske reklamefilmene våre vil være med på å forsterke denne positive tenden, sier Eliassen.
Her kan du se de seks reklamefilmene:
Les mer om handlefri-prosjektet på nettsidene