Hopp til innhold

Handlefri

Jula har allerde sneket seg inn i butikkene og nordmenns kjøpegalskap toppes nå før jul. Tenk deg om neste gang kredittkortet brenner i lommeboka!

Det lille ekstra

Sara Eliassen og Lilja Igolfsdottir er idealister. De har en drøm om å skape mer bevissthet rundt våre kjøpsmønstre og hvilke mekanismer som ligger til grunn for våre kommersielle valg. Prosjektet Handlefri vil være en motvekt til de kommersielle kreftene som preger alle byer og tettsteder i Norge i julestria. Denne uka infiltrerer seks falske reklamefilmer TV og kinoer rundt om i landet for å få oss til å tenke over hvorfor vi kjøper det vi kjøper.

Motvekt til reklame

- Vi har valgt å bruke reklame som virkemiddel, i og med at reklamen er med på å skape mange falske behov i oss. Vi vil konkurrere med kommersielle krefter og håper at våre filmer skal ha en annen påvirkning en vanlig reklame, sier Lilja Igolfsdottir. - Vi håper at de skal føre til handling i den enkelte forbruker, at de skal redusere og forbedre kjøpemønstrene sine.

Ikke nok ressurser

-Det finnes ikke naturressurser nok til å opprettholde det forbruket vi har i dag. Bruk mindre penger på julehandelen i år! Fortsett å gi  hverandre gaver, men gi mer tjenester som konserter og opplevelser. Se også på hva tingene vi kjøper gjør med miljøet, sier Sara Eliassen. Jentene ønsker å skape en debatt der enkeltmennesket skal  bli mer bevisst sin egen innflytelse på i kommersielle samfunnet vi lever i.

Handlefri påstår at vår evige kjøpsdans vil få konsekvenser, både for vår egen helse og for miljøet. Hvis alle hadde hatt et like høyt privat forbruk som nordmenn måtte vi hatt ca. tre jordkloder til for å dekke behovet for naturressurser og logistikk.

- Heldigvis er bevisstheten rundt eget forbruk er i ferd med å øke i Norge. Vi er optimistiske og tror de falske reklamefilmene våre vil være med på å forsterke denne positive tenden, sier Eliassen.

Her kan du se de seks reklamefilmene:

Kaste her - kaste selv?
Foto: NRK

Det lille ekstra

Drømmen om jul

Kaste her - kaste selv?

baklengsshopping

Glow

Shine

Les mer om handlefri-prosjektet på nettsidene handlefri.no

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK