Hopp til innhold

Satser på luksus for menn

Hamza Mayow er en av få nordmenn som satser på luksusklær for menn.

Hamsa Mayow

Hamza Mayow hoppet av journaliststudier for å designe luksusklær for menn.

Foto: Oda Ording

– Vi har invitert både stylister, fotografer og magasiner fra utlandet til dette showet fordi vi vil komme oss ut. Vi lager klær for den moteinteresserte og da må vi til utlandet.

Hamza Mayow viser kolleksjonen sin for første gang på Oslo Runway denne uka. Han er en av få norske designere som satser på luksusmote for herrer, og startet å lage kolleksjoner under navnet Mayow i 2015.

– Markedet for herremote har økt

Lars Midtsjø er journalist for motenettstedet Melk & Honning. Han mener Mayow har den fordelen at han har jobbet mye i butikk og klarer å lage klær som mange folk vil kjøpe. Likevel er markedet for luksusklær for lite i Norge.

Lars Midtsjø

Lars Midtsjø er sjefredaktør for motenettstedet Melk & Honning.

Foto: Jon Anders Gaasland

– Markedet for herremote i hele verden har det økt veldig mye, og det vil si at det gjør det i Norge også, vi ligger bare litt etter.

Han mener nøkkelen til å klare seg som moteskaper for herreklær er å etablere seg rask i Norge, og å komme seg ut av landet så fort som mulig.

– Her er det lett å få oppmerkssomhet. Det er lett å få en base. Men markedet er ikke her, vi er alt for få mennesker. Man må ut.

– Det har vi tenkt også, sier Mayow.

Satser på internasjonal luksus

Mayow jobber i butikken Høyer i Oslo. Der har han lært mye om hva kundene vil ha. Han mener menn vil ha kvalitet.

Klærne skal være tidløs, komfortabel luksus. Det skal være funksjonelt og noe for både formelle og uformelle anledninger. Klærne har rene linjer og han fokuserer på stoffer i god kvalitet.

– Dior er yndlingsmerket mitt, har alltid vært det, sier Mayow.

Han jobber nå i et designkollektiv med fem personer, som gjør alt fra sying, design og PR for merket. Det er ikke tilfeldig at årets kolleksjon skal vises på den asiatiske restauranten Ling Ling i Oslo.

– Denne kolleksjonen er veldig japansk-inspirert. Vi har egentlig tenkt «mannen i gata i Tokyo» når vi har designet plaggene.

Den erfarne moteskaperen Fam Irvoll har også jobbet mye internasjonalt. Stjerner som Lady Gaga har gått med klærne hennes. Nå viser hun for første gang en kolleksjon under Oslo Runway.

Fam Irvoll i programmet Kisten

Den norske designeren Fam Irvoll, her fra programmet Kisten

Foto: NRK

Kulturstrøm

  • Bruce Willis nekter for å ha solgt ansiktet

    Den amerikanske filmstjernen og actionhelten Bruce Willis nekter for at han har solgt rettighetene til ansiktet sitt til et selskap som lager deepfakes, skriver BBC.

    Deepfake betyr at et bilde eller video forfalskes ved at en persons ansikt plasseres på en annens kropp. Metoden blir brukt ved produksjon av blant annet falske nyheter og i pornobransjen.

    Agenten til Bruce Wiilis avviser at noen slik avtale er inngått.

  • Justisministaren bruker Tiktok uten å spørre om råd

    Justisminister Emilie Enger Mehl har ikkje spurt norske tryggingsstyresmakter om råd før ho tok i bruk den kinesiske appen TikTok i september. Fleire ekspertar advarer om at appen er eit datainnsamlingsverktøy som vidaresender informasjon til Kina.

    Førsteamanuensis i informasjonssikkerheit ved NTNU, Gaute Bjørklund Wangen ved NTNU meiner mehls bruker problematisk.

    – Det er veldig uheldig at ho ikkje tar eit meir aktivt grep og spør om råd. Det er snakk om justisministeren vår, som har ei sentral rolle i den digitale tryggleiken vår, seier Wangen til NRK.

  • Paris presenterer vårmoten

    Under moteuken i Paris er flere kolleksjoner med vårmote presentert. Bildet viser et snasent forslag fra moteskaperen Comme des Garcons.

    Moteuken i Paris, Comme des Garcons vårkolleksjon for 2023
    Foto: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP