Hagen-rådgiver vil avlyse planlagt kunstsamarbeid

Avtalen om å låne ut Stein Erik Hagens private samling til Nasjonalmuseet må avblåses, mener milliardærens kunstrådgiver. Han frykter det blir for lite plass i den nye museumsbygningen.

Nasjonalgalleriet i Oslo

FOR TRANGT: Hvis ikke Nasjonalmuseet får beholde sine gamle lokaler på Tullinløkka som filial, vil de ikke ha plass til å huse Stein Erik Hagens kunstsamling. Det mener mannen som har hjulpet milliardæren å bygge opp den omfattende samlingen.

Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

– På Vestbanen er det ikke plass til å inkorporere mer enn en liten håndfull bilder fra Canica-samlingen, og det er vi ikke interessert i, sier kunsthistoriker Steinar Gjessing, som bidro til å bygge opp Stein-Erik Hagens omfattende kunstsamling gjennom investeringsselskapet Canica.

Nå mener han at forholdene ikke lenger ligge til rette for den planlagte utlånsavtalen, der Nasjonalmuseet skulle få velge og vrake fra Hagens private samling.

Får mindre plass enn ventet

Stein Erik Hagen

SNUR: Stein Erik Hagen vil likevel ikke låne ut kunstsamlingen sin til Nasjonalmuseet.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

I april var Stein Erik Hagen og Audun Eckhoff, direktøren ved Nasjonalgalleriet, enige om det de kalte en historisk avtale.

Nasjonalgalleriet skulle få låne fritt fra Hagens omfattende private samling på over 2000 verker.

– Det er en veldig viktig avtale som jeg tenker vil skrive seg inn i Nasjonalmuseets og Nasjonalgalleriets beretning som en betydelig stasjon på veien i utviklingen av den norske nasjonalsamlingen, sa Eckhoff til NRK den gangen.

Men siden avtalen ble inngått, har en utredning ledet av Statsbygg kommet frem til at Universitetet i Oslo bør overta Nasjonalgalleriets lokaler på Tullinløkka i Oslo når museet flytter til nye lokaler på Vestbanetomta.

Dermed får også Nasjonalmuseet mindre plass enn ventet, forklarer Gjessing.

«Falbo II» / «Matros om bord»
Foto: Øystein Thorvaldsen / Canica

Vil ikke presse ut annen kunst

– Man har hele tiden trodd at Nasjonalmuseet skulle få beholde Nasjonalgalleriet som filial. Nå mister museet cirka tre tusen kvadratmeter utstillingsflate. Det får konsekvenser for bruken av de planlagte lokalene på Vestbanen.

Gjessing mener det nye Nasjonalmuseet ikke vil ha plass til å stille ut verker fra Hagens samling uten at det går på bekostning av andre ting.

– Canica kunstsamling vil ikke komme i en situasjon der vi presser ut Nasjonalgalleriets egne bilder, og vi vil slett ikke begrense muligheten for at samtidskunsten endelig skal få utfoldelsesmuligheter, sier Gjessing, som mener det ikke er et alternativ å sette kunsten på lager.

– Jeg synes det er litt trist, og det burde vært en ny giv for Nasjonalmuseet og publikum, men det ser ikke ut til at det er interesse for å legge forholdene til rette.

Direktør Audun Eckhoff ved Nasjonalmuseet mener ingenting har endret seg siden avtalen ble kunngjort i april i år.

– Jeg har ingen informasjon om at Stein Erik Hagen forkaster avtalen, så den står ved lag, sier Eckhoff.

Stein Erik Hagen sier til NRK mandag at han står ved avtalen med Nasjonalmuseet.

– Jeg har ikke til hensikt å trekke meg fra avtalen, men det er Gjessings anbefaling å vurdere det. Slik jeg oppfatter det, står avtalen ved lag, også fra Nasjonalmuseets side.

Investor og kunstsamler Stein Erik Hagen lar Nasjonalmuseet velge og vrake fra hans private samling på rundt 2000 verker.

AVTALE: I april kunngjorde museumsdirektør Audun Eckhoff og Stein Erik Hagen det de kalte en historisk avtale.

Kulturstrøm

  • Billie Eilish: – Skummelt

    Billie Eilish fekk internettet til å eksplodere då ho delte bilde av seg sjølv i tettsittande korsettar. No snakkar ho ut om korleis det var å sjå reaksjonane.

    – Det fekk meg til å ikkje ville dele og publisere bilde igjen, innrømmer ho.

  • Erik Poppe lager film om Quisling

    Regissør Erik Poppe og filmselskapet Paradox skal lage spillefilm om landssvikeren Vidkun Quisling, og får 18 millioner kroner i produksjonsstøtte fra Norsk Filministitutt. Filmen skal ta for seg tiden fra frigjøringen fram til Quisling ble henrettet.

  • En strålende film fra ville vesten

    Kinoklare «First Cow» tar oss til et barskt miljø med nybyggere og pelsdyrjegere i 1800-tallets Oregon. – En nydelig film, med kloke, morsomme og rørende observasjoner av myke menn i Det ville vesten, skriver filmanmelder Birger Vestmo. (Terningkast 6)

    Fra filmen "First Cow"
    Foto: Allyson Riggs / A24 Films