NRK Meny
Normal

Skal snakke om politikk på en ny måte

Ap-politiker og tidligere kulturminister Hadia Tajik får i høst en ny rolle. Da blir hun programleder for NRKs nye dokumentarserie «På bortebane».

Hadia Tajik

– Vi trenger nye måter å snakke om de store samfunnsspørsmålene på, sier Hadia Tajik. Neste sesong skal hun fronte NRKs nye dokumentarserie.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Jeg har jo tatt journalistisk utdanning, og i en fase av livet ønsket jeg å jobbe i den andre enden av mikrofonene. Derfor er det gøy å utforske denne rollen litt, sier Hadia Tajik til NRK.no.

I august drar hun på opptak for det som skal bli en ny og annerledes dokumentarserie på NRK1. I serien «På bortebane» skal unge, norske folkevalgte dra ut i verden og representere norske verdier og standpunkt i møte med folk som mener totalt motsatt.

– Jeg blir en form for programleder. Men det er viktig for meg å ikke leke at jeg er journalist. Jeg skal være meg selv, og min rolle i dette programmet er å ta seeren med på en reise som er emosjonell, politisk, lærerik og gøy å være med på, sier Tajik.

Skal skape debatt

Ifølge programskaperne skal serien «skape debatt rundt viktige verdier og holdninger som de fleste tar for gitt i Norge». Dette er ett av mange nye norsk produserte konsepter som kommer dette året.

Hadia Tajik skal representere folkeopinionen i Norge i de tre første programmene av serien.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på dette, men er også spent. Siden dette ikke har vært gjort tidligere, må vi finne ut alt underveis, sier Tajik.

Temaene i de første programmene er ennå ikke helt fastsatt, men Tajik skal få bryne seg på tøffe motstandere, forteller Leif Åge Reme i produksjonsselskapet Monkberry, som lager serien på oppdrag for NRK.

– Hun skal møte folk som er retorisk skarpe, som kan forklare eget standpunkt, men også de som lever i kulturer som er annerledes, sier han.

Magnus Carlsen og Bill Gates på Skavlan

Det nye programmet skal lages av produksjonsselskapet Monkberry som også står bak Skavlan. Dette er fra da Magnus Carlsen og Bill Gates gjestet programmet. I den nye serien skal Hadia Tajik knytte kontakt med skarpe internasjonale retorikere.

Foto: Monkberry

En ny måte å snakke om politikk på

Selv tror Tajik at programmet kan gi nye veier inn i politikken.

– Dette blir en ny måte å snakke om politikk på, hvor vi tar opp de store samfunnsspørsmålene. Man trenger nye måter å snakke om disse spørsmålene på, mener Tajik.

Hun tror hun vil vokse på den nye erfaringen, både som politiker og menneske.

– Jeg skal være en representant for de norske verdiene i situasjoner der våre standpunkt blir sett på som rart og sært. Da må du finne andre måter å forklare ting på. Jeg får brynt meg skikkelig som politiker, men også som menneske.

Hun er ikke redd for å bli den første utskremte til å forsvare norske verdier.

– Det er med stor ydmykhet at jeg skal representere folkemeningene i Norge. Jeg skal forsvare den norske politiske konsensus, som de aller fleste i Norge vil si seg langt på vei enig i. Jeg skal være en politisk representant, men ikke en partipolitisk representant, sier hun.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).