H&M sakker akterut

Salget skuffer i Hennes & Mauritz. Det dårlige været får skylden for labre tall.

H&M-skilt

NEDKJØLT: Kleskjeden Hennes & Mauritz har hatt en mye lavere salgsøkning enn forventet i vår. Kjeden selv skylder på en kald europeisk vår.

Foto: THOMAS PETER / Reuters

Singletter, shortser og sommerkjoler har ikke fristet kundene i vår. Hos Hennes & Mauritz viser første halvårsrapport for 2016 at salget har gått mye dårligere enn forventet.

– Salgsøkningen i mars og april har vært betydelig lavere enn det vi forventet. Salget i disse to månedene ble mange steder påvirket av negativt vårvær, sier Karl-Johan Persson, administrerende direktør i Hennes & Mauritz.

Svakeste på tre år

Rapporten viser at Hennes & Mauritz inkludert skatt omsatte klær for nesten 105 milliarder svenske kroner første halvår i år.

Før skatt satt selskapet igjen med et resultat på 10,3 milliarder svenske kroner. På bunnlinjen ble resultatet 7,9 milliarder svenske kroner.

Dette er likevel den svakeste salgsveksten på tre år for klesgiganten, skriver Business Of Fashion. Inntjeningen siste halvår var 17 prosent lavere enn samme periode i fjor, skriver AP.

H&M er heller ikke alene om å slite. Flere andre internasjonale kleskjeder, som amerikanske Gap og britiske Marks & Spencers, har hatt en dårlig vår.

Tror ikke på kleskrise

Jorun Sofie F Aartun

FOR DYRT: DN-journalist og forfatter Jorun Sofie Fallmo Aartun mener H&Ms satsing på egne kolleksjoner med høyere prisnivå kan ha bidratt til de dårlige resultatene.

Foto: Aschehoug

– H&Ms fallende marginer kan forklares med dårlig vær, dollarkurs, og kostnader som følge av nye investeringer, sier Jorun Sofie Fallmo Aartun, journalist i Dagens Næringsliv og forfatter av boka «Avkledd. På innsiden av den norske motebransjen».

Aartun tror H&Ms satsing på egne designkolleksjoner også kan ha slått negativt ut på resultatene.

– Klærne har et høyere prispunkt og det er ikke sikkert at kundene er villige til å betale så mye for kolleksjonene.

Aartun tror likevel ikke de dårlige resultatene bærer bud om noen krise for de store kjedene.

– Jeg kjenner ikke til tall sier at det samlede klesforbruket av billigklær har gått ned. Men det er en tendens i tiden at moteinteresserte forbrukere med god økonomi i større grad investerer i plagg som er dyrere mer tidløse og av høyere kvalitet. Bevisstheten rundt etikk og bærekraftighet kan være deler av forklaringen.

Kulturstrøm

  • Sveriges Television ut mot rasisme

    Sveriges deltaker i Eurovision Song Contest, Tousin «Tusse» Chiza (19), fikk flere rasistiske kommentarer da sceneprøven hans ble delt på konkurransens offisielle Instagramkonto. Sveriges Television fordømmer hatet og rasismen, melder Aftonbladet.

    Sweden Melodifestivalen
    Foto: Henrik Montgomery / AP
  • Raja frykter id blir en smittebombe

    Til uka er fastemåneden ramadan over og den viktigste muslimske høytiden id skal feires. Kulturminister Abid Raja mistet selv sin egen mor til Covid-19, og er bekymret for at feiringen kan gi nytt smittehopp i innvandrerbefolkningen i Norge.

  • 300 millioner dollar til vaksiner

    Veldedighetskonserten «Vax Live» ble sendt på amerikansk tv lørdag kveld. Målet var å samle inn penger til koronavaksiner i fattige land, samt å spre kunnskap om vaksinene. Målet for innsamlingen ble passert, og i alt 302 millioner dollar kom inn.

Flere kulturnyheter

Else Kåss Furuseth vinner pris for tredje gang

– Jobben har reddet livet mitt, sier Else Kåss Furuseth som er rørt til tårer under kveldens utdeling av Gullruten.