Hopp til innhold

H&M sakker akterut

Salget skuffer i Hennes & Mauritz. Det dårlige været får skylden for labre tall.

H&M-skilt

NEDKJØLT: Kleskjeden Hennes & Mauritz har hatt en mye lavere salgsøkning enn forventet i vår. Kjeden selv skylder på en kald europeisk vår.

Foto: THOMAS PETER / Reuters

Singletter, shortser og sommerkjoler har ikke fristet kundene i vår. Hos Hennes & Mauritz viser første halvårsrapport for 2016 at salget har gått mye dårligere enn forventet.

– Salgsøkningen i mars og april har vært betydelig lavere enn det vi forventet. Salget i disse to månedene ble mange steder påvirket av negativt vårvær, sier Karl-Johan Persson, administrerende direktør i Hennes & Mauritz.

Svakeste på tre år

Rapporten viser at Hennes & Mauritz inkludert skatt omsatte klær for nesten 105 milliarder svenske kroner første halvår i år.

Før skatt satt selskapet igjen med et resultat på 10,3 milliarder svenske kroner. På bunnlinjen ble resultatet 7,9 milliarder svenske kroner.

Dette er likevel den svakeste salgsveksten på tre år for klesgiganten, skriver Business Of Fashion. Inntjeningen siste halvår var 17 prosent lavere enn samme periode i fjor, skriver AP.

H&M er heller ikke alene om å slite. Flere andre internasjonale kleskjeder, som amerikanske Gap og britiske Marks & Spencers, har hatt en dårlig vår.

Tror ikke på kleskrise

Jorun Sofie F Aartun

FOR DYRT: DN-journalist og forfatter Jorun Sofie Fallmo Aartun mener H&Ms satsing på egne kolleksjoner med høyere prisnivå kan ha bidratt til de dårlige resultatene.

Foto: Aschehoug

– H&Ms fallende marginer kan forklares med dårlig vær, dollarkurs, og kostnader som følge av nye investeringer, sier Jorun Sofie Fallmo Aartun, journalist i Dagens Næringsliv og forfatter av boka «Avkledd. På innsiden av den norske motebransjen».

Aartun tror H&Ms satsing på egne designkolleksjoner også kan ha slått negativt ut på resultatene.

– Klærne har et høyere prispunkt og det er ikke sikkert at kundene er villige til å betale så mye for kolleksjonene.

Aartun tror likevel ikke de dårlige resultatene bærer bud om noen krise for de store kjedene.

– Jeg kjenner ikke til tall sier at det samlede klesforbruket av billigklær har gått ned. Men det er en tendens i tiden at moteinteresserte forbrukere med god økonomi i større grad investerer i plagg som er dyrere mer tidløse og av høyere kvalitet. Bevisstheten rundt etikk og bærekraftighet kan være deler av forklaringen.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober