NRK Meny
Normal

H&M sakker akterut

Salget skuffer i Hennes & Mauritz. Det dårlige været får skylden for labre tall.

H&M-skilt

NEDKJØLT: Kleskjeden Hennes & Mauritz har hatt en mye lavere salgsøkning enn forventet i vår. Kjeden selv skylder på en kald europeisk vår.

Foto: THOMAS PETER / Reuters

Singletter, shortser og sommerkjoler har ikke fristet kundene i vår. Hos Hennes & Mauritz viser første halvårsrapport for 2016 at salget har gått mye dårligere enn forventet.

– Salgsøkningen i mars og april har vært betydelig lavere enn det vi forventet. Salget i disse to månedene ble mange steder påvirket av negativt vårvær, sier Karl-Johan Persson, administrerende direktør i Hennes & Mauritz.

Svakeste på tre år

Rapporten viser at Hennes & Mauritz inkludert skatt omsatte klær for nesten 105 milliarder svenske kroner første halvår i år.

Før skatt satt selskapet igjen med et resultat på 10,3 milliarder svenske kroner. På bunnlinjen ble resultatet 7,9 milliarder svenske kroner.

Dette er likevel den svakeste salgsveksten på tre år for klesgiganten, skriver Business Of Fashion. Inntjeningen siste halvår var 17 prosent lavere enn samme periode i fjor, skriver AP.

H&M er heller ikke alene om å slite. Flere andre internasjonale kleskjeder, som amerikanske Gap og britiske Marks & Spencers, har hatt en dårlig vår.

Tror ikke på kleskrise

Jorun Sofie F Aartun

FOR DYRT: DN-journalist og forfatter Jorun Sofie Fallmo Aartun mener H&Ms satsing på egne kolleksjoner med høyere prisnivå kan ha bidratt til de dårlige resultatene.

Foto: Aschehoug

– H&Ms fallende marginer kan forklares med dårlig vær, dollarkurs, og kostnader som følge av nye investeringer, sier Jorun Sofie Fallmo Aartun, journalist i Dagens Næringsliv og forfatter av boka «Avkledd. På innsiden av den norske motebransjen».

Aartun tror H&Ms satsing på egne designkolleksjoner også kan ha slått negativt ut på resultatene.

– Klærne har et høyere prispunkt og det er ikke sikkert at kundene er villige til å betale så mye for kolleksjonene.

Aartun tror likevel ikke de dårlige resultatene bærer bud om noen krise for de store kjedene.

– Jeg kjenner ikke til tall sier at det samlede klesforbruket av billigklær har gått ned. Men det er en tendens i tiden at moteinteresserte forbrukere med god økonomi i større grad investerer i plagg som er dyrere mer tidløse og av høyere kvalitet. Bevisstheten rundt etikk og bærekraftighet kan være deler av forklaringen.