– Et skikkelig gjennombrudd

Kleskjeden H&M offentliggjør for første gang listen over hvem som produserer klær for dem. – Et kjempesteg i riktig retning, sier Fremtiden i våre hender.

Hennes & Mauritz

H&M er en av de første internasjonale klesgigantene som offentliggjør sine leverandørlister.

Foto: Knut Falch / Scanpix

Den svenske klesgiganten H&M åpner for første gang sine leverandørlister når de i dag samtidig legger frem sin bærekraftsrapport for 2012. Listen inneholder navn på leverandører og fabrikker i over 20 land, som i alt står for rundt 95 prosent av kjedens totale produksjon, ifølge H&M.

H&M har fått mye kritikk det siste halve året etter at det svenske dokumentarprogrammet «Kalle Fakta» avslørte uverdige og kanskje lovstridige arbeidsforhold hos kleskjedens underleverandører i Bangladesh.

Karl-Johan Persson

– Vi er stolte av det vi har oppnådd i år. Vi er åpne om fremskrittene vi gjør og denne rapporten er en viktig del av dette, sier administrerende direktør Karl-Johan Persson i H&M.

Foto: ANDREW BIRAJ / Reuters

Organisasjoner som arbeider for å bedre arbeidsforholdene til de ansatte har lenge jobbet for at kjeden skal offentliggjøre navnene på sine leverandører. I Norge har over 7000 nordmenn de siste månedene skrevet under på kampanjen «Vreng kleskjedene» der de krever at norske butikker offentliggjør sine fabrikklister.

– Det er et skikkelig gjennombrudd, sier Carin Leffler, fagrådgiver i Fremtiden i våre hender til NRK.no.

– H&M er en av de største kleskjedene i verden. Denne offentliggjøringen er viktig fordi fagbevegelse, frivillige organisasjoner og journalister nå vil ha helt andre muligheter til å etterprøve H&Ms etikkarbeid.

– Tidligere har kjeden holdt kortene tett til brystet. Nå kan fagbevegelsen i produksjonslandene, i samarbeid med global fagbevegelse og frivillige organisasjoner, jobbe for å bedre arbeids- og lønnsforhold. Dette er et veldig viktig skritt i riktig retning.

Legger mer press på de andre

H&M er en av de første internasjonale klesgigantene som offentliggjør sine leverandørlister. Selskapet sier i en pressemelding at de med dette vil bidra til å skape en mer transparent og i siste instans en mer bærekraftig moteindustri. Leffler sier dette vil bidra til å legge mer press på andre kleskjeder.

Carin Leffler, Framtiden i våre hender

– Dette er en gledens dag, sier Carin Leffler i Fremtiden i våre hender.

Foto: Framtiden i våre hender

– Det legger et åpenlyst press på de andre. Vi så det samme i sportsbransjen for noen år siden. Da én av kjedene først åpnet listene, kom det et ras av andre selskaper rett etter.

Kleskjedene har lenge vegret seg mot å offentliggjøre listene og vist til konkurransehensyn som forklaring på hvorfor dette bør forbli hemmelig. Det har Fremtiden i våre hender lite forståelse for.

– Kjedene vet at det er mange kritikkverdige forhold ved fabrikkene og man har ikke ønsket å blottlegge seg. I 2010 lagde vi en rapport der vi gikk gjennom motargumentene for offentliggjøring og viste at de ikke holder. Ingen av butikkene som har åpnet listene melder om noen negative konsekvenser, sier Leffler.

Nå begynner arbeidet

I januar i år kåret Fremtiden i våre hender H&M til etikkversting i klesbransjen. Leffler står likevel fortsatt inne for kritikken som fremkom da.

– Den står vi for og det kritiske søkelyset står vi for. Men dette viser også at langsiktig arbeid, og det at man viser hvordan det ser ut bak kulissene, gjør at H&M og andre må tenke annerledes i fremtiden. Vi vil ikke sverte butikkenes navn, men vi vil vise hvordan det ser ut, slik at vi kan bedre forholdene for dem på gulvet. Så lenge arbeiderne ikke får det bedre er etikkarbeidet svært utilstrekkelig.

Nå starter jobben med å gå igjennom listen, for å ta kontakt med de forskjellige underleverandørene for å bedre arbeidsforholdene til de ansatte, og for å få en tettere dialog med H&M.

– Nå må vi analysere listen. En god del av fabrikkene er i land der vi ikke har noe sterkt partnerskap. Men i India, Kambodsja og Bangladesh har vi partnere, og nå må vi utvikle en strategi for hvordan vi skal gå frem videre.

– Dette er en gledens dag for oss, men det viktigste skjer den dagen vi vil kunne se endringer på bakkeplan i positiv retning. Det vil være en seier for arbeiderne, avslutter Leffler.

Kulturstrøm

  • Google endrer annonsesystemet sitt

    Google slutter å selge annonser basert på teknologi som sporer brukeres nettbruk. De vil heller ta i bruk et nytt system for målrettede annonser, som ikke bruker «cookies», og det nye systemet vil testes på nettleseren Chrome i mars, opplyser Google.

  • Dolly Parton ga penger til vaksine

    Dolly Parton delte bilde av seg selv i sosiale medier når hun får covid-19-vaksinen, og fleipet med at hun "fikk smake sin egen medisin". 75-åringen var blant dem som bidro til å finansiere utviklingen av Moderna-vaksinen. Hun la også ut en video med en oppfordring til sine millioner av følgere i sosiale meder om å ta vaksinen om de kunne.

    Laster Twitter-innhold
  • Grant til «Dungeons & Dragons»-film

    Hugh Grant er klar for en rolle i filmen som henter inspirasjon fra rollespillet «Dungeons & Dragons». Grant skal spille skurken Jonathan Goldstein, melder Variety. «Dungeons & Dragons», som spilles med papir, penn og terninger, ble lansert i 1974, og har blitt spilt av over 50 millioner mennesker (NTB).

    Hugh Grant
    Foto: HANDOUT / Reuters