Gunhild Seim om drøm og død

- En musikalsk fantasi over drømmene og dødens univers. Slik beskriver trompetist Gunhild Seim sitt bestillingsverk til årets Vossajazz.

Gunhild Seim
Foto: Erling Wicklund / NRK

Som del av miljøet rundt Stavangers «Kitchen Orchestra» og «Time Jungle» er Gunhild Seim på konstant søk etter det uhørte og uprøvde. Dermed er også hennes musikk inspirert av alt fra elektronikk og psykedelisk rock til folkemusikk og country.

Gunhild Seim
Foto: Erling Wicklund / NRK

Tekster henter hun fra såvel den persiske 1200-talls dikteren Rumi og amerikansk 1800-tall ved Edgar Allan Poe - til den norske artisten Sienna Dahlen. Resultet er en stor suite hvor vokalist/gitarist Trym Bjønnes står sentralt i en ellers ukonvensjonell besetning, med to barytonsaxer satt opp mot Gunhilds trompet, elektronikk og billedprojeksjon.

Gunhild Seims "Story Water"
Foto: Erling Wicklund / NRK

STORY WATER av Gunhild Seim, bestillingsverk til Vossajazz 2012

  • Gunhild Seim, trompet/perkusjon/kor
  • Trym Bjønnes, vokal/gitar
  • Vidar Schanche, gitar/kor
  • Klaus Holm, klarinett/barytonsax
  • Petter Frost Fadnes, C-melody sax, barytonsax
  • Ståle Birkeland, trommer/elektronikk/kor

Jazzklubben P2 tirsdag 19.30

NRK Jazz Dab og nett også torsdag 9.03 og 21.03, fredag 16.03, søndag 9.03

Kulturstrøm

  • – Oppriktig og personlig portrett

    – Et fengende rot av en dokumentarfilm, skriver Filmpolitiet i anmeldelsen av «MATANGI / MAYA / M.I.A.». Filmen forteller historien om hvordan artisten Maya ble rapper og popstjerne. Hun er immigrant fra Sri Lanka og datter av en sentral skikkelse i den tamilske motstandsbevegelsen. Det har gitt henne drivstoff i karrieren i den kommersielle popbransjen, skriver anmelder Sigurd Vik.

    Artisten Maya
    Foto: Another World Entertainment
  • Norske 3D-klær først i verden

    Den norske digitale kleskolleksjonen «Neo-Ex» er de første klærne som kun kan brukes digitalt. – Vi ønsker å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef i Carlings til Melk & Honning. Alle inntektene fra den digitale kolleksjonen går til den veldedige stiftelsen WaterAid for å rette søkelyset på det store vannforbruket i moteindustrien.