Hopp til innhold

Gåtefull og meningsfull

Stavanger-trompetistens fusjon av "jungelmusikk", frijazz og klassisk gjør henne til en av vår tids mest interessante.

Gunhild Seim
Foto: Johannes Worsøe Berg

Hør anmeldelsen

Gunhild Seims musikk blir stadig mer gåtefull, og samtidig mer meningsfull. Med hennes band Time Jungle er det som om de amerikanske frijazz-pionerene fra 1950-åra har gjenoppstått - i Stavanger et halvt århundre etter, og med all den musikalske erfaring som et nytt integrert verdensbilde har gitt. Don Cherry og Ornette Coleman strevde jo faktisk med å ta i bruk den musikalske frihet de ga seg selv, de havnet ofte i ufrivillig Bb-dur og 4/4-takt. Hvordan klarer Gunhild Seim det? Bedre, faktisk – men så er også musikken hennes stramt regissert i all sin frihet.

Underfundig og kritisk

Det kan faktisk bli litt stivt, men så snart marimba-spiller og perkusjonist Odd Børge Sagland slår til, skjer det ting. En underfundig, unison linje utvikler seg til en merkelig og morsom polyfoni, og plutselig er vi i en fransk 1600-talls gigue, hvor en helt annen estetikk enn jazzens gjør seg gjeldende. Her møter da også Gunhild Seim sin største utfordring, for nå blir det mye mer kritisk både med hensyn til intonasjon og det rent trompet-tekniske – med Tine Thing Helseth er vi jo blitt farlig godt vant her på berget.

Utsøkt kontroll

Altsaksofonist Arild Hoems soloer beveger seg ofte inn i frijazzens obligatoriske ekstasetilstander, med skrik og hyl som paradoksalt nok virker litt gammeldags. Men han er også i stadig lyttende dialog med bandleder Gunhild Seims trompet, hvor vi kan glede oss over utsøkt kontroll i intrikate tonesprang. Og rytmisk er det stadige utfordringer, både for musikerne og oss lyttere, med polyrytmiske flertydigheter i fleng.

Nybrottsarbeid

Musikken er hele tida i forandring, også innenfor den enkelte komposisjon. Og her gjør Gunhild Seim sitt virkelige nybrottsarbeid, for dette er ikke statiske jazzlåter slik vi er så vant til, men komposisjoner i klassisk forstand, hvor jazzimprovisasjon og etniske klanger spiller sammen i velregissert frihet. Med CDen Morpho markerer Gunhild Seim seg som en av vår tids mest interessante norske musikere.

Gunhild Seim & Time Jungle: Morpho

  • Gunhild Seim, trompet
  • Arild Hoem, altsax
  • John Lilja, bass
  • Dag Magnus Narvesen, trommer
  • Odd Børge Sagland, marimba/perkusjon

MUDI DH9602

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.