I flere år har busslaster med kulturinteresserte svensker kjørt de fire timene til Trøndelag Teater og Trondheim Symfoniorkester for å nyte godt av trønderhovedstadens kulturtilbud.
De tre kongene av i dag er interessert i lekkert undertøy. Foto: Arne Kristian Gansmo, nrk.no/musikk.
Gjenytelse
Neste uke er det pay back-time. Når TrønderOperaen setter opp juleoperaen ”Amahl” er det med solid hjelp fra Østersund.
- Trondheims Kulturliv er svært attraktivt for svenskene som bor i Jämtland og Härjedalen. Den geografiske avstanden er halvparten så stor som til Stockholm, noe som gjør kulturtilbudet i Trondheim mye mer tilgjengelig, sier Hans Erik Sundstrøm fra Norrlands Musikk och Dansteater i Jämtland.
- Det som lokker oss jämtlendinger er det fine symfoniorkesteret, for det har vi ikke i Jämtland, dessverre.
- Selv om kulturtilbudet er bedre for oss i Stockholm, så er det mye enklere å reise til Trondheim.
- Hva har trøndere og jämter til felles mer enn beliggenheten?
- Trøndere og jämter har en følelsemessig relasjon fra langt tilbake. På spøk har østersunderne sagt at de ønsket å melde seg inn i Norge. Men da fikk vi til svar at "Vi vil ikke ha dere", også det på spøk, ler Hans Erik Sundstrøm.
Hjelp fra øst
I de ærverdige lokalene til Trondhjems Arbeiderforening, nå omdøpt til Byscenen, finner vi Trønder-Operaen.
Det er her prøvene til familieoperaen ”Amahl” av italiensk-amerikaneren Gian-Carlo Menotti foregår. Hans Erik Sundstrøm er med hjelp av scenografi, sminke og kostymer fra Jämtland forvandlet til Balthazar, en av de tre vise menn.
Gian-Carlo Menotti skrev sin moderne julefortelling for amerikansk fjernsyn i 1951, og den ble vist på NBC hver jul de neste 15 årene.
Hvordan krysser de tre konger en sterkt trafikkert motorvei? Foto: Arne Kritsian Gansmo, nrk.no/musikk.
Grensesprengende
Han la handlingen til en flyktningeleir, hvor den lamme gutten Amahl får besøk av de tre vise menn, som leter etter et barn under den lyssterke stjernekonstellasjonen.
TrønderOperaens Amahl-oppsetning er en grensesprengende dugnad med Forsvarets Musikkorps Trøndelag, TrondheimSolistene og Norrlands Musikk og Dansteater i Jämtland.
Den svenske regionoperaen har tidligere satt opp ”Amahl” med stort hell, og nå får trønderne nyte godt av regi og kostymer fra den svenske oppsetningen.
- Vi i Norrlands Musikk og Dansteater søker samarbeidspartnere som kan gi oss god kunstnerisk og økonomisk uttelling samtidig.
Flinke
Selv om regionoperaen i Trondheim har fått påplussinger på statsbudsjettet har den ennå ikke finansiell ryggrad til å bære en fulldramatisert opera alene.
Derfor har de samarbeidet med regionoperaen i Østersund om flere produksjoner, på begge sider av kjølen.
- Vi har hatt en samarbeid med Norrlands Musikk og Dansteater i mange år, sier Harald Bjørkøy, som spiller Kaspar, en av de tre vise menn.
Bjørkøy er musikkprofessor ved Griegakademiet i Bergen, men er også sentral i TrønderOperaen. Han er imponert over hva svenskene har fått til innenfor regionoperaer.
- Svenskene er veldig gode på opera, både på organisasjon og repertoar. Regionoperaenes nivå likner på våre regionteatre, som Trøndelag Teater. Vi har mye å lære av dem.
- Vil du si de svenske regionoperaene er mer utviklet enn i Norge?
- Klart. Svenskene har en åtte-ti regionoperaer. De har til og med et eget operahus i Østersund. Når en by som Østersund kan ha en profesjonell gruppe, så er operaene der mye mer utviklet enn her.
- Er det ikke mer naturlig å samarbeid med operaen i Oslo enn i Østersund?
- Vi samarbeider med Oslo også. Men Østersund ligger mye nærmere. Det er bare å sette seg i bilen. Det er veldig naturlig å samarbeide med jämtene.