– Jeg vet ikke helt hva bransjen driver med, men det ser ut som om de er svært opptatt med å grave sin egen grav, tordner NRKs radiosjef Nils Heldal.
– Platebransjen klarer ikke å motivere folk til å kjøpe CD-plater. Det problemet løser de ved å straffe de som faktisk betaler for platene, sier han.
Straffer kundene
Heldal mener han som forbruker blir straffet ved å måtte finne seg i å ha kopisperre på produktet han kjøper.
– Kopisperren ødelegger min soleklare rett som forbruker til å benytte meg av mitt kjøpte produkt på de plattformene jeg ønsker, fortsetter han.
Han er heller ikke nådig i sin kritikk av dagens teknologiske løsninger for lovlig platesalg via internett.
- Phonofile har allerede en løsning oppe, men den er langt fra tilfredstillende. Musikken som ligger til nedlastning har dårlig kvalitet og er i tillegg alt for dyr. Phonofile tar over 12 kroner per sang. Tre kroner per sang er mer enn nok, mener Heldal.
Manglende vilje
Ansvarlig redaktør i IT-avisen Tore Neset er enig med Heldal, og mener problemet først og fremst skyldes platebransjens manglende vilje til å ta i bruk den nye teknologien.
– Teknologien er allerede på plass, og kunne vært en realitet hvis platebransjen hadde vært villige til å sette det i gang. Men det er de altså ikke, sier Neset.
Tore Neset støtter Heldals kritikk mot platebransjen.
Både Heldal og Neset tror at hvis platebransjen klarer å stable et godt tilbud på beina, så vil forbrukerne følge etter. Men i dag er løsningene for dårlige og prisen for høy.
- Bruk huet
– Hvis folk føler at de sparer tid og penger kommer de etter hvert til å godta å betale artisten for musikken de laster ned. Dette forutsetter at systemet er brukervennlig, tilgjengelig og billig. I dag er det de ”ulovlige” nettstedene som tilbyr de beste og mest brukervennlige tjenestene, fortsetter Neset.
– Hvis de bruker huet og tar litt mer vare på kundene sine kan dette komme til å bli en realitet ganske kjapt, mener Heldal. – Men først må selskapene klare å skjønne at forbrukerne faktisk vil ha musikk digitalt, og at de er villige til å betale penger for det.