NRK Meny
Normal

Gråt og jammer

Å ve meg, arme! er den første replikken Elektra utbryter i Sofokles tragedie ved samme navn. – Å hellige lys, å morgenluft sval! Hvor titt har du lyttet til hulkende gråt? Hvor titt har du hørt meg med hendene slå i fortvilelsens jammer mitt blødende bryst…. En anelse mer høystemning og patos enn Bessie Smith sine tekster, men likevel: De klager begge over den bitre skjebnens regn av piler; - over tilfeldighetenes blinde øksehugg i livet. Trenger du å repetere hva tragedien Elektra handler om kan du klikke på lydfila nedenfor – eller på en av linkene helt nederst i denne teksten..

Hør: Studio Sokrates om Sofokles «Elektra» og Bessie Smith, del 1

Bessie

Bessie Smith ble født i Chattanooga, Tenessee, femtende april, 1894. Hun begynte sin karriere med å synge og danse på gatehjørner i niårsalderen. Midt i tenårene la hun ut på sin første turné i Ma Rainey’s Touring Show, hva slags skole denne omreisende truppen ble for Bessie er omdiskutert.

Klart er det i alle fall at Bessie sang bedre enn Ma Rainey i alle sammenhenger – og billetten til de mer etterspurte bandene og spillestedene var snart innløst. Bessies første hit kom i 1923, Downhearted Blues, du kan høre den i Studio Sokrates, og, viktigere: Downhearted Blues solgte en halv million kopier. Bessie ble både rik og berømt, hun konserterte for to tusen dollar i uka – med andre ord: Alle rekvisittene til en klassisk, tragisk nedtur var på plass allerede i midten av 20-årene.

Pikante tekster

Bessie holdt seg ikke for god til å framføre tekster med klare dobbeltbetydninger og erotisk-pikante overtoner. Denne åpenheten for seksuelle overtoner solgte naturligvis en masse plater - men Bessie pådro seg samtidig fiender fra mange religiøse grupperinger i USA.

Elektra

Slik Vigdis Songe-Møller ser det kan Elektra leses som en protest mot den greske bystatens strategi om å glemme det vonde, det ydmykende, det forferdelige. Athenerne dreide begravelser og sørgeseremonier i retning av en hyllest til bystatens evige liv. – De som døde, døde for at Athen skulle få leve, omtrent slik var holdningen. Er det noe kjent med dette? Kontakt Studio Sokrates

Men Elektra, Elektra nekter å glemme, nekter å slutte å sørge, nekter å tørke tårene. Den siden av livet som faller inn under tilfeldighetenes blinde spill med menneskene, den siden av menneskelivet som påkaller gråt og jammer skal ikke glemmes. Hva synes du om det? Send gjerne en e-post til Studio Sokrates

Musikken

1:

Cold in Hand Blues

Kompon. : HUNTER, A (USA) + AUSTIN, L (USA)

Tekstf. : HUNTER, A (USA) + AUSTIN, L (USA)

Utøver : SMITH, BESSIE (USA) (VOK) + DIV

Språk : ENG

Genre : BLUES

Besetn. : VOK KVINNE + KLAVER

Innspilt: 1923 Utgitt: 1989 Spor: 0001 Tid: 0324

Platetit: BESSIE SMITH THE COLLECTION

Merke-nr: CBS RECORDS 463339 2

Medium : CD Epoke: 1920

2:

GIMME A PIGFOOT

Kompon. : WILSON, W S (USA)

Tekstf. : WILSON, W S (USA)

Utøver : SMITH, BESSIE (USA) (VOK) + DIV

Språk : ENG

Genre : BLUES

Besetn. : VOK KVINNE + ORK

Innspilt: 1933 Utgitt: 1989 Spor: 0016 Tid: 0330

Platetit: BESSIE SMITH THE COLLECTION

Merke-nr: CBS RECORDS 463339 2

Medium : CD Antall: 1 Epoke: 1930

Studio Sokrates om Sofokles: Elektra og Bessie Smith 19. oktober, 2002