NRK Meny
Normal

Gråt og jammer

Å ve meg, arme! er den første replikken Elektra utbryter i Sofokles tragedie ved samme navn. – Å hellige lys, å morgenluft sval! Hvor titt har du lyttet til hulkende gråt? Hvor titt har du hørt meg med hendene slå i fortvilelsens jammer mitt blødende bryst…. En anelse mer høystemning og patos enn Bessie Smith sine tekster, men likevel: De klager begge over den bitre skjebnens regn av piler; - over tilfeldighetenes blinde øksehugg i livet. Trenger du å repetere hva tragedien Elektra handler om kan du klikke på lydfila nedenfor – eller på en av linkene helt nederst i denne teksten..

Hør: Studio Sokrates om Sofokles «Elektra» og Bessie Smith, del 1

Bessie

Bessie Smith ble født i Chattanooga, Tenessee, femtende april, 1894. Hun begynte sin karriere med å synge og danse på gatehjørner i niårsalderen. Midt i tenårene la hun ut på sin første turné i Ma Rainey’s Touring Show, hva slags skole denne omreisende truppen ble for Bessie er omdiskutert.

Klart er det i alle fall at Bessie sang bedre enn Ma Rainey i alle sammenhenger – og billetten til de mer etterspurte bandene og spillestedene var snart innløst. Bessies første hit kom i 1923, Downhearted Blues, du kan høre den i Studio Sokrates, og, viktigere: Downhearted Blues solgte en halv million kopier. Bessie ble både rik og berømt, hun konserterte for to tusen dollar i uka – med andre ord: Alle rekvisittene til en klassisk, tragisk nedtur var på plass allerede i midten av 20-årene.

Pikante tekster

Bessie holdt seg ikke for god til å framføre tekster med klare dobbeltbetydninger og erotisk-pikante overtoner. Denne åpenheten for seksuelle overtoner solgte naturligvis en masse plater - men Bessie pådro seg samtidig fiender fra mange religiøse grupperinger i USA.

Elektra

Slik Vigdis Songe-Møller ser det kan Elektra leses som en protest mot den greske bystatens strategi om å glemme det vonde, det ydmykende, det forferdelige. Athenerne dreide begravelser og sørgeseremonier i retning av en hyllest til bystatens evige liv. – De som døde, døde for at Athen skulle få leve, omtrent slik var holdningen. Er det noe kjent med dette? Kontakt Studio Sokrates

Men Elektra, Elektra nekter å glemme, nekter å slutte å sørge, nekter å tørke tårene. Den siden av livet som faller inn under tilfeldighetenes blinde spill med menneskene, den siden av menneskelivet som påkaller gråt og jammer skal ikke glemmes. Hva synes du om det? Send gjerne en e-post til Studio Sokrates

Musikken

1:

Cold in Hand Blues

Kompon. : HUNTER, A (USA) + AUSTIN, L (USA)

Tekstf. : HUNTER, A (USA) + AUSTIN, L (USA)

Utøver : SMITH, BESSIE (USA) (VOK) + DIV

Språk : ENG

Genre : BLUES

Besetn. : VOK KVINNE + KLAVER

Innspilt: 1923 Utgitt: 1989 Spor: 0001 Tid: 0324

Platetit: BESSIE SMITH THE COLLECTION

Merke-nr: CBS RECORDS 463339 2

Medium : CD Epoke: 1920

2:

GIMME A PIGFOOT

Kompon. : WILSON, W S (USA)

Tekstf. : WILSON, W S (USA)

Utøver : SMITH, BESSIE (USA) (VOK) + DIV

Språk : ENG

Genre : BLUES

Besetn. : VOK KVINNE + ORK

Innspilt: 1933 Utgitt: 1989 Spor: 0016 Tid: 0330

Platetit: BESSIE SMITH THE COLLECTION

Merke-nr: CBS RECORDS 463339 2

Medium : CD Antall: 1 Epoke: 1930

Studio Sokrates om Sofokles: Elektra og Bessie Smith 19. oktober, 2002

Kulturstrøm

  • «Mamma Mia»-oppfølger slo original

    Kinopremieren for «Mamma Mia! Here We Go Again» er den sterkeste åpningshelgen for en kinofilm i Norge siden 2015, skriver Dagbladet. Da besøkte over 170.000 kinogjengere James Bond-filmen «Spectre». «Mamma Mia! Here We go Again» ble sett av over 140.867 kinogjengere I helgen, viser tall fra Filmweb. Originalen «Mamma Mia» ble til sammenligning bare sett av drøyt 64.000 publikummere i åpningshelgen i 2008. Jeg rekker å lure på om alle de store hitene ble brukt opp i originalen, mente NRKs anmelder om den nye filmen.

    Lily James
    Foto: United International Pictures
  • Soulmusikk-fotografier utgis i bok

    Nær 300 fotografier som den amerikanske musikk-fotografen Bruce W Talamon tok av de største R & B-, funk- og soulartistene i USA på 1970-tallet og tidlig 1980-tall, utgis i en samlebok. De fleste bildene er aldri tidligere blitt publisert. Blant artistene som Talamon fikk komme nært inn på dagliglivet til, er Jackson 5, James Brown, Stevie Wonder og Diana Ross. Talamon sier til The Guardian at han aldri planla å bli fotograf, og mangler formell utdannelse. Det første bildet han tok var av Isaac Hayes på musikkfestivalen Wattstax i 1972. Konserten var en veldedighetskonsert til minne om det afroamerikanske opprøret i i bydelen Watts sør i Los Angeles.

    Diana Ross
    Foto: STR / REUTERS
  • Drake topper for tredje uke på rad

    Den kanadiske rapperen Drakes femte soloalbum ble sluppet 29. juni, og har allerede ligget tre uker på førsteplassen på Billboards topp 200-liste, skriver Rolling Stone. Albumet er dermed det første til å toppe den prestisjetunge amerikanske hitlisten like lenge siden den britiske artisten Adele toppet listen tre uker i strekk i desember 2016 med albumet «25». Polerte, men melodiøse tussmørke-beats, mener NRKs anmelder om Drakes «Scorpion».

    Drake
    Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP