Lørdag er det klart for den internasjonale Eurosong-finalen – Melodi Grand Prix - som vi sier i Norge. Mens Norske aviser er fulle av stoff om Idol-deltakerne skriver svenske aviser om Lena Phillipson og det svenske Eurosong-bidraget ”Det gör ont”.
- 4,1 millioner seere så den svenske finalen i Eurosong – eller Melodifestivalen som vi kaller den. Det er halvparten av Sveriges
- Å, hva heter’n igjen? Knut Anders Sørum svarer på spørsmål fra en internasjonal presse i Istanbul på søndag. Fotografen var ikke norsk. Foto: Aykut Akici, Scanpix Sverige.
befolkning. Kun 15 prosent av de som så på tv den kvelden valgte en annen kanal, sier pressetalskvinne Åsa Paues i Sveriges Television til NRK P1s Musikknytt.
- Her i Sverige er det et herlig samarbeid mellom SVT og avisene om Melodifestivalen. Avisene trenger oss og vi behøver dem.
Reiser rundt
Mens NRK gjør unna den norske uttagningen til Eurosong på en lørdagskveld bruker SVT seks lørdagskvelder på sin Melodifestival. Halvparten av de deltakende artistene er kjendiser, noe som gjør at avisene følger opp Melodifestivalen over nesten to måneder. SVT følger dermed nesten det samme mønsteret som den norske Idol-konkurransen.
- Først har vi fire delfinaler hvor seerne stemmer inn to av åtte sanger hver kveld. Så har vi en egen sending kalt ”Andra chansen” der alle treerne og firerne fra delfinalene får delta en gang til, forteller Åsa Paues.
De fire delfinalene arrangeres over hele landet; i år var det Karlstad, Göteborg, Umeå og Malmö som fikk æren av å huse delfinalene.
- Dette har bidratt til å øke interessen. Folk følger at de kan følge oss der de bor. Vi sitter ikke inne i et studio, men komme rut til der seerne bor, sier Åsa Paues.
I kveld?
Norges største avis VG skriver om Grand Prix onsdag - om det svenske bidraget. Det står ingenting om det norske bidraget.
Svært få nordmenn har fått med seg at NRK 2 onsdag kl 21.00 sender semifinalen i Melodi Grand Prix fra Istanbul. 10 av de 22 landene i Europa som ikke er direkte kvalifisert må kvalifisere seg til lørdagens finale – deriblant våre naboland Finland og Danmark.
Det som før var viktig stoff for norske aviser ser ut til å ha havnet i skyggen av Idol. Gjennom hele våren har TV2 bygget opp til sin Idol-finale. NRKs norske MGP-finale besto at ett program.
Når TV2 har plassert sin Idol-finale til dagen før Eurosong-finalen kan de ta luven av NRKs Eurosong-sending fra Istanbul.
Idol-fritt
I Sverige finnes det ikke noen sterk konkurrent til Melodifestivalen. Den eneste konkurransen kommer fra svensk TV3, som har en talentkonkurranse de kaller Fame Factory.
- Men det er nesten ikke en konkurrent. De har på langt nær så mange seere som Melodifestivalen, men programmene har hatt et veldig lojalt publikum, sier Åsa Paues.
Pågår hele året
Åsa Paues forteller at Melodifestivalen går ut med invitasjoner til neste års konkurranse allerede uka etter den internasjonale finalen.
- Dermed kan vi få folk skrive sine sanger mens de ennå er inspirert av den internasjonale Eurosong-finalen.
Det ser ut til å ha vært lurt. Til årets konkurranse kom det inn 3.232 bidrag. Det er ny rekord.
SVT samarbeider med plateselskapene om å grovsortere alle bidragene. En egen jury samler inn de om lag 200 bidragene fra første sorteringsrunde til en mer finsiktet utvelgelse. Først når de sitter igjen med 28 låter åpnes konvoluttene med navnene på opphavsmennene.
- Dette foregår hos en notar publicus, slik at alt skal gå riktig for seg, forteller Åsa Paues.
Til slutt plukker artistkoordinatoren ut fire jokere – etablerte artister – som de fire siste deltakerlåtene, ut fra hvilke musikkgenrer som er underrepresentert i juryens låtbukett.
I år ble for eksempel Europe med for å få litt mer tungrock med i delfinalene. Og Lena Philipsson som vant den nasjonale finalen var også en slik joker, forteller Åsa Pause.
Så gjenstår det å se hvem som får flest seere; fredagens Idol-finale på TV2 eller lørdagens Eurosong-finale på NRK. Husker du hvem som synger den norske sangen?