Fra 1.juli har ikke Fond for utøvende kunstnere lenger fått kreve inn vederlag for musikk som framføres offentlig. Nå skal vederlagsbyrået Gramo kreve inn penger for all musikk som spilles i radio, TV , på diskoteker og i frisørsalonger.
Tre millioner til fondet
Fond for utøvende kunstnere vil tape 10 millioner kroner i denne overgangsperioden. Dette er penger som skulle ha gått til blant annet teater- og plateproduksjoner. Nå er det bestemt at Gramo skal gi tre millioner kroner til fondet. Giske mener det bør monne.
- Beløpet tilsvarer omtrent det samme som om vi hadde videreført en midlertidig avgift på ikke-vederlagspliktig musikk. Fondet kommer minst like godt ut som hvis det hadde vært en avgift, sier han.
Alle får
Den nye løsningen innebærer at de kunstnerne som ikke spilles så ofte og dermed er avhengige av fondet, også klarer seg.
- Bekymringen har vært at de som ikke spilles så ofte kunne komme tapende ut. Det Gramo nå gjør, er å sikre at de kunstnerne også får del i bevilgningene for høsten 2001, understreker Giske.
I den rette solidaritetsånd
Utdanningsministeren er glad for at Gramo opptrer som en reddende engel, særlig fordi han selv ikke har noen penger igjen å dele ut. Gramo opptrer på en forbilledlig måte, sier han.
- Budsjettet er jo vedtatt for 2001, og vi kan ikke begynne å dra inn penger fra kulturgrupper for å bevilge til fondet. Men med dette viser Gramo en solidaritet mellom de som spilles ofte og har vederlag, og de som trenger fondet for å utgi plater og arrrangere konserter.
Større inntekter totalt
Han mener at alle parter bør være fornøyd med denne ordningen.
- Dette fører til en tilfredsstillende løsning for fondet og det gir Gramo den forhandlingsfriheten de har ønsket seg. I bunn og grunn vil det sannsynligvis resultere i framtidige inntekter som blir større både for Gramo og for fondet, sier Giske.
Av Lin Beate Gabrielsen
Kulturnytt, NRK P2, 4. juli 2001
Bearbeidet for nett av Tori Skrede