På nettsidene til Lillehammer turistkontor fant vi nesten alt vi lette etter. Det eneste de får trekk for, er manglende spansk og fransk, og at det ikke går an å bestille overnatting online.
Ellers finner vi alt vi leter etter. Oversiktene er også fyldige, med god informasjon.
- Det er fint dere fant det meste. Men sidene er altså fem år gamle, og nå jobber vi med nye sider. Om noen måneder skal det bli mulig å booke både hotell, konsertbilletter og heiskort på webben, forteller turistsjef Geir Kollstrøm.
Best på nett, dårlig på epost
Lillehammer er altså best på nett. Vi fikk også god service da vi oppsøkte turistkontoret. De holder til i de gamle lokalene til NSBs billettsalg. Inne er det masse brosjyrer – også for andre deler av landet. Vi fant også mye suvenirer. Servicen fra damen bak skranken var rask og god.
Lillehammer er derimot elendige på epost. De får bare tre av 20 poeng, og er dermed sammen med Fredrikstad dårligst av alle turistkontorene.
Vi får dårlige og senere svar, selv om de faktisk svarer på tre av fire eposter.
Veldig viktig med epost
- Vår epostansvarlige kan ikke fransk og spansk. Utover det har jeg ikke noe godt svar på hvorfor vi er så dårlige på epost, sier turistsjef Geir Kollstrøm.
- Hvor viktig er epost?
- Veldig viktig. Stadig færre tar kontakt på telefon. Mange bruker epost. Derfor bør vi ha gode rutiner på det.
Lillehammer kommer ut midt på treet i de fem telefonhenvendelsene. Men det er dyrt å være tysker og ringe turistkontoret for å bestille hotell.
Da vår tysktalende researcher ringte, fikk han tilbud om hotell til 990 kroner natta, mens vår norsktalende researcher dagen etter fikk tilbud om rom til 800 kroner for overnatting det samme døgnet som vår tysktalende researcher fikk tilbud om dagen i forveien.