NRK Meny
Normal

Kompakte og luksuriøse

Nå får X3 to nye konkurrenter å bryne seg på. Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK står klare til å ta opp kampen.

Mercedes-Benz GLK
Foto: Daimler AG, press departement

For noen år siden eksisterte det knapt noen kompakte SUVer på markedet, men i det siste har det blitt mye å velge mellom. I premuimsegmentet har X3 dominert, men nå får den hard konkurranse fra Audi Q5, Mercedes-Benz GLK og Volvo XC60.

Merceds-Benz GLK

Merced-Benz GLK
Foto: Daimler AG, press departement

Verden forandrer seg, og denne uken var det Kina som først fikk se produksjonsutgaven av Mercedes-Benz GLK, som forøvrig ikke skiller seg nevneverdig fra konseptutgaver vi har sett tidligere.

Du har valget mellom to bensin- og to dieselmotorer. I Norge tipper vi at 220 CDI med 170 hester kommer til å bli den mest populære, og med den lover Mercedes et forbruk på 0,69 liter på mila.

Den beskrives først og fremst som en bil for landeveien, men du kommer deg også lekende lett frem til hytta, blant annet takket være 4MATIC firehjulstrekksystemet.

Utseendet er i tråd med Mercedes nye designspråk, med svært så firkantede former.

Audi Q5

Audi Q5
Foto: Audi / Abdruck fuer Pressezwecke honora

En annen nykommer som ble vist i Beijing var Audi Q5, lillebroren til den Q7, en kompakt SUV for inntil fem personer.

Designet følger de etter hvert velkjente Audi-linjene med en stor grill og LED-lykter, standard på enkelte modeller, ekstrutstyr på andre.

Det er tre turbomotorer å velge mellom, to diesel og en bensin. Minste motor er en 2.0 TDI-motor på 170 hester og 350 Nm, men til og med den skal klare sprinten fra 0-100 km/t på under 10 sekunder.

Men er du en kronisk for-sent-kommer kan du vurdere 3.0 TDI V6-motoren, da bruker du bare 6,5 sekunder fra 0-100 km/t, det er raskere en Golf GTI.

2.0 TFSI-motoren på 211 hester er ikke mye tregere, men det aller mest imponerende med den er kanskje dreiemomentet på hele 350 Nm.

Den minste diesel-motoren har en 6-trinns manuell, mens de to andre får en 7-trinns S tronic-kasse. Noe som er litt av forklaringen på den gode akselerasjonen.

Ekte Quattro er selvfølgelig på plass, og 65 % av kraften kan sende til fremhjulene, 85 % til bakhjulene ved behov. Lansering i Norge er planlagt i august.