Forfatter: Henrik Ibsen; Regi: Jo Strømgren;
Scenografi: Stephan Østensen
Med: Øystein Røger, Ågot Senstad, Kjersti Elvik, Kåre Conradi og Thorbjørn Harr
Innslag av uforståelig, kaudervelsk tale er blitt Strømgrens kjennemerke. Kanskje er det derfor han har valgt å la fru Majas beilere snakke om henne og Rubek på fransk? Men når uttalen ikke er tydelig nok til at frankofile kan følge med, blir det mer frustrerende enn underholdende.
De store sjakkbrikkene som Kåre Conradi, Thorbjørn Harr og suverene Ågot Senstad leker med, er en klisje, men det er elegant utført.
Rubek ofrer livet for æren
Ibsens tre akter, badestedet og fjellturen er skåret ned til Rubeks tragedie, hans livskrise, møte med ungdomskjærligheten Irene og separasjonen fra hustruen Maja. Øystein Røger gjør sin hittil beste prestasjon i rollen som Rubek som innser at han har ofret selve livet på kunstens alter. Nå er det for sent å ta igjen det tapte.
Den runde spillescenen på Torshovteatret er fantastisk intim. Stephan Østensens virkningsfulle speildekorasjon I gulv og tak fjerner all tilknytning til tid og sted. Rubeks karrierejag og livskrise blir gjentatt i ledd etter ledd opp mot himmelen i speiltaket og nedover i gulvet fra evighet til evighet.
For Kulturnytt 5.9.02 av Lisa Kristin Strindberg