NRK Meny
Normal

Glam er ut - snill er in

Til tross for at et rådyrt veskemerke åpner butikk i Norge, mener ekspertene at det ikke lenger er trendy med masse penger, glitter og glamour.

Brad Pitt i India
Foto: GAUTAM SINGH / AP

– Vi ser helt klare tendenser i verden at både kjendiser og vanlige mennesker blir mindre og mindre opptatt av å bruke tusenvis av kroner på seg selv, sier trendanalytiker og sosiolog Gunn-Helen Øye i Prognosesenteret.

Hun mener personer som Petter Stordalen og Brad Pitt er representanter for den nye snille livsstilen.

Nye stilikoner 

– Det er klart at Stordalen har medierådgivere som sier at det er smart å putte penger i analyser av giftslam. Han fremstår som miljøbevisst, sier Øye.

Victoria Beckham
Foto: TONY GENTILE / REUTERS

Mens Stordalen analyserer giftslam er Brad Pitt frivillig husbygger for hjemløse og svake i India. Bildene av ham med hammer i hånden har gått verden rundt.  

Klesdesigner og kreativ leder i Team Kameleon Anne Slaaen mener trenden er synlig.

– Vicktoria Beckham er helt ut som stilikon nå. Det er ikke trendy med korsettliv og operererte føtter. Nå identifiserer vi oss heller med de kjendisene vi ser avbildet i jeans og t-skjorte som bygger barnehjem i India eller adopterer barn fra Afrika, sier Slaaen.

Hun mener stilikonene ikke lenger er David og Victoria Beckham, men Angelina Jolie og Brad Pitt.

– Victoria Beckham er for mange synonymt med ekstremt mye penger representert ved dyre designklær, dyre biler, overdådige hus og rød løper. Vi ser at de mer bevisste kjendisene ikke deltar på fester med mindre det ligger veldedighet bak arrangementet, sier Slaaen.

Petter Stordalen
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Snill livsstil

– Vi ser at forbrukerne er mye mer bevisst enn tidligere. Nå ønsker mange å vite for eksempel hvor klærne er produsert, om det er laget av barn, eller om materialene er naturlige, sier Slaaen.

Trendanalytiker Øye er enig.

– Vi ser av våre analyser at folk i større grad enn tidligere mener det er viktig å bidra til samfunnet med ting som gir dem god samvittighet, enten det er å kjøpe økologisk matvarer, gi penger til veldedighet eller bli besøksvenn, sier Øye.

Her kan du høre hva ekspertene mener:

Trenanalytiker om snill livsstil

Designer om de nye stilikonene

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).