Gjør suksess med norske 3D-briller i USA

Tvillingene Einy og Kine Paulsen fra Stavanger dro til Los Angeles for å studere. Nå lever de av å designe og selge 3D-briller.

Einy og Kine Paulsen

Tvillingsøstrene Einy og Kine Paulsen har gjort karriere av å designe trendy 3D-briller i USA.

Foto: Ingridahl.com

– Vi syntes 3D- brillene som eksisterte ikke var så fine, så vi har laget en ny variant der vi prøver å bruke det klassiske designet i Hollywood og blande det med det moderne, forteller Einy Paulsen til NRK.

Hun og tvillingsøsteren flyttet til Los Angeles for noen år siden for å studere finans.

Fikk ideen på kino

En dag de var på kino fikk de ideen som skulle bli starten på en karrierevei for dem. De var lei av dyre 3D-briller som verken passet eller var spesielt fine. Det bestemte de seg for å gjøre noe med.

Popcornbriller

Denne 3D-brillen har fått navnet Popcorn, og har blitt veldig populær i Los Angeles.

Foto: ingridahl.com

– På studiet vårt var det veldig gründerfokus, så det var lett å komme seg inn i et miljø der mange startet noe selv. Vi lekte med ideen og lagde forretningsplan i en time, og så tenkte vi hvorfor ikke prøve dette, forteller Einy.

I dag driver de selskapet INGRI: DAHL, som designer og selger 3D-briller for TV og kino.

Ikke glemt fedrelandet

Søstrene forteller at det ligger mye symbolikk bak navnet Ingri: Dahl.

– Vi hadde veldig lyst til å ha et skandinavisk preg på brillene våre. Vi er jo norske og veldig stolte av det. Så vi har oppkalt firmaet etter Ingrid Bergman og Roald Dahl. De er begge skandinaviske og hadde en tilknytning til Hollywood, sier Kine Paulsen.

De fleste norske gründere starter opp hjemme i Norge, og utvider til utlandet etter hvert. Men Einy og Kine hoppet rett ut i det.

– Det var veldig naturlig å begynne her i Los Angeles hvor vi studerte, og det har egentlig vært lettere enn forventet. Vi har fått veldig mye støtte fra dag én, så det har gått over all forventing, sier Einy.

  • Hør jentene fortelle hele historien i Kveldsåpent her:

Ba om pengehjelp på nettet

Tvillingene samlet inn penger til prosjektet via nettsteder Kickstarter. Det er en såkalt «crowfounding»- side, hvor folk kan donere penger til kreative prosjekter.

– Det er en veldig spesiell måte å gjøre det på, men utrolig gøy! Vi fikk 331 veldig snille supportere som ga oss penger til prosjektet vårt, sier Kine.

Hun forteller at det ligger masse hardt arbeid bak bedriften. Det er ikke bare å legge ut en prosjektidé på nettet og så renner pengene inn.

– Vi brukte mye sosiale medier, og skrev mange mailer til venner og kjente, og tok kontakt med pressen. Vi gjorde en god del forskjellige ting, og det gjør vi fortsatt.

– Bedre enn noe utdannelse

I dag har søstrene en stor brillekolleksjon som de selger via nettsiden sin, og enkelte kinoer og optikere hjemme i Norge har også tatt inn brillene deres.

– Det har vært veldig gøy å komme seg inn i denne industrien. Vi får være med på ting som vi ellers aldri hadde blitt invitert til. Vi blir kjent med veldig mange nye mennesker som gir oss støtte, sier Einy.

På premieren av filmen «The Great Gatsby» dukket flere av stjernene og filmteamet opp med 3D-briller fra Ingri:Dahl.

Søstrene er overbevist om at de har tatt det riktige karrierevalget.

– Dette er bedre enn noen utdannelse vi kunne tatt. Vi lærer elementer som vi ellers ikke ville kommet over. Før vi startet firmaet hadde vi ikke noe særlig erfaring med produksjon, men nå føler vi at vi har teken på det.

Lager nye kolleksjoner

Snart lanserer tvillingsøstrene en ny kolleksjon med briller som de gleder seg veldig til å vise frem.

– Det skal være anaglype 3D- briller, som man kan bruke på data og på kunst. Vi holder også på å planlegge en ny premium linje med en kanadisk kunstner, så det ser vi veldig frem til, sier Kine.

Einy og Kine Paulsen

Einy og Kine Paulsen er både tvillingsøstre, venninner og forretningspartnere.

Foto: Kenji O