Normal

Gjensyn med Brideshead (4)

”Gjensyn med Brideshead” er et solid drama for anglofile, og alle andre som liker en dose britisk overklassedrama.

Gjensyn med Brideshead
Foto: Foto/Copyright: SF Norge AS

Den klassiske romanen ”Gjensyn med Brideshead” av Evelyn Waugh ble en stor serie fra Granada Television i 1981. Men nå er det klart for en ny filmversjon. Den forteller en historie om stormfull kjærlighet i et behersket overklassemiljø, og det hindrer kanskje filmen fra storhet. Romansen tar aldri av, og dramaet blir litt tannløst. Men rammene rundt historien er i alle fall makeløst vakre, og stilfulle.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Charles Ryder (Matthew Goode) drar til Oxford på 1930-tallet for å studere, og blir kompis med Sebastian Flyte (Ben Whishaw). Han blir med til Sebastians hjemsted Brideshead, et enormt og imponerende slott ute på landet. Der møter han søsteren Julia (Hayley Atwell), som han føler en attraksjon for. Men det ligger an til forviklinger, for Sebastian har også et godt øye til Charles. Og over dem alle våker den strengt religiøse moren, Lady Marchmain (Emma Thompson).

Tynn kjærlighet

Dette foregår altså i et overklassemiljø i England på 1930-tallet, og den ekstreme dannelsen og beherskelsen alle utviser blir en hemsko for filmens temperatur. Det er så vidt jeg tror på kjærligheten mellom Charles og Julia, for den virker temmelig kald til å skulle være så sterk. Fortrengte følelser kan ha en god effekt på film, men her er de vanskelig å spore. Vi forstår kanskje mer av dette når historien nærmer seg slutten, og de forskjellige figurenes ulike motiver trer klarere frem.

Førsteklasses fotografering

”Gjensyn med Brideshead” virker som en stor film, med Brideshead-slottet som en slags majestetisk hovedfigur. Fotograferingen er førsteklasses, og skuespillerne solide nok, selv om sterkere navn kanskje kunne forbedret filmen (Paul Bettany, Jennifer Connelly og Jude Law var en gang aktuelle i rollene). Men Matthew Goode gjør en god hovedrolle, selv om spøkelset etter Jeremy Irons prestasjon i samme rolle fra den gamle tv-serien henger over ham.

Talentfull regissør

Regissør Julian Jarrold trives åpenbart med periodedramafilmer (hans forrige, ”Becoming Jane”, handlet om den unge Jane Austen), og han har et klart talent for å skape de nødvendige omgivelsene for historien. ”Gjensyn med Brideshead” er et solid drama for anglofile, og alle andre som liker en dose britisk overklassedrama. Det er sannsynlig at historien vil bedømme tv-serien til være den beste adapsjonen av romanen, men filmen fortjener også sin plass.

Kulturstrøm

  • 37.500 kroner for piratkopier

    En kvinne som kjøpte falske Louis Vuitton-vesker må betale 37.500 kroner. Hun ble ikke trodd i retten på at varene var til døtrene. Hittil i år har norske tollere destruert piratkopierte varer for over 11 millioner kroner.

  • Kan få en halv million til kunst

    De fire kunstnerne Gunvor Nervold Antonsen, Børre Sæthre, Torbjørn Rødland og Eline Mugaas er nominert til Lorck Schive Kunstpris 2019. Prisen er på en halv million kroner, og skal bidra til debatt og interesse rundt samtidskunsten. Alle de fire har nå fått 150.000 hver til å produsere et verk, og vinnerverket kåres neste høst. Prisutstillingen blir å se på Trondheim kunstmuseum høsten 2019.

    Gunvor Nervold Antonsen (t.v.), Børre Sæthre, Torbjørn Rødland og Eline Mugaas
    Foto: TKM/ Christina U. Andersen
  • Robyn om årene ute av rampelyset

    Robyn kommer med ny musikk i oktober, åtte år etter at hun slapp trilogien «Body talk». I et stort portrettintervjuet i New York Times forteller den svenske artisten at hun var utslitt, og har gått i terapi i mange år for å komme ut av mørket. Samtidig begynte hun å skrive musikk igjen. – Jeg måtte traffe bunnen for å virkelig gjøre fremskritt, forteller hun til avisen. – Jeg føler det ikke som om jeg er «tilbake». Det føles mer som om jeg er en annen person etter denne tiden.

    Robyn
    Foto: Kim Erlandsen / NRK P3