Pedalen, en Arbiter Fuzz Face, som ble laget i 1967, er godt brukt. Den dukket opp blant eiendelene til trommeslager Mitch Mitchell i bandet The Jimi Hendrix Experience.
Foto: juliensauctions.com– Magien ligger i detaljene. Jimi Hendrix valgte ut hver eneste streng på gitaren av en spesiell grunn. Han valgte forskjellig tykkelse og eksperimenterte mye. Resultatet ble kraftig og vilt, sier Eivind Staxrud, gitarist i Raga Rockers.
Pedalen Arbeiter Fuzz Face, som ble solgt for 327 000 kroner i helgen, dukket opp blant eiendelene til avdøde trommeslager Mitch Mitchell i bandet The Jimi Hendrix Experience. Den ble brukt både på Woodstock-festivalen og The Isle of Wight Festival i 1970.
Eivind Staxrud, en skikkelig Jimi Hendrix-entusiast, bruker stemmen sin og lager det han kaller en varm og fin fuzz-lyd, egentlig en etterligning av et overstyrt forsterkerrør.
Å gi litt f ...
Staxrud kaller seg nerd på utstyrsfronten. Han har selv flere fuzzpedaler hjemme. Og mener at det å være nysgjerrig på lyd er avgjørende.
– Det er ikke noe å lure på en gang. Jeg har truffet store gitarister som Chuck Berry og B.B. King. De var alle veldig opptatt av utstyr, sier han.
Store musikere som eksperimenterte, ble også ofte møtt med kritikk.
– Alt nyskapende får kjeft i begynnelsen. Jimi Hendrix fikk også høre at musikken hans lignet en månerakett som tar av. Men det er de som gir litt f ... som skaper utvikling, sier Eivind Staxrud.
GITARIST I RAGA ROCKERS: Magien ligger i detaljene, mener Eivind Staxrud. Han er bitt både av Jimi Hendrix- og av utstyrsbasillen.
Foto: Tovita RazziDen amerikanske gitaristen, låtskriveren og sangeren Jimi Hendrix, som døde i 1970, bare 27 år gammel, rakk å sette spor. Han regnes som en av de største i rockens historie, men møtte også motstand. Som da han spilte sin versjon av den amerikanske nasjonalsangen på Woodstock-festivalen i 1969.
Å blåse midtskill på noen
GITARHISTORIKER: Jimi Hendrix blåste midtskill på foreldregenerasjonen på 60-tallet sier daglig leder av en fagbutikk i Oslo, Arne Kr. Hast. Her sammen med den amerikanske sangeren og låtskriveren Ryan Adams (til høyre)
Foto: Privat– Han førte den afroamerikanske bluesen over til et mer rocka lydbilde. Og han ble fulgt av mange. Han var en av de mest sentrale i hippiebevegelsen. Hendrix ga den såkalte piggtrådmusikken et nytt ansikt og blåste midtskill på foreldregenerasjonen. Det sier Arne Kr. Hast. Han er gitarhistoriker og innehaver av en fagbutikk for gitarer i Oslo.
I USA var Hawaii-musikk, mandoliner og instrumentalmusikk det som folk hørte på. Så kom The Beatles og bare noen få år etter, Jimi Hendrix, som brøt alle normer for det som liksom skulle være ordentlig, sier Hast.
Neglene til Madonna
Han synes ikke 327 000 kroner for effekt-pedalen er avskrekkende.
– Når du ser hva folk er villig til å betale for artistbrukte ting, som neglene til Madonna eller gitaren til Eric Clapton for eksempel. Jeg synes han som kjøpte pedalen kom godt ut av det, sier Arne Kr. Hast.