'SØPPEL': Tommy Sørbøs debutroman.
Foto: Schibsted ForlageneSørbø er tidligere museumslektor ved Nasjonalgalleriet. Han har skrevet skuespill og revyer, og har flere fagbøker bak seg. "Søppel" er, i følge Sørbø, en prinsipiell kritikk av det rådende kunstsynet i Norge.
Virkelighetsnære karakterer
Romanen handler om Sivert Årø, en museumslektor ved Riksmuseet for kunst, som har kastet et uvurderlig homoerotisk kunstverk.
- Han tror installasjonen er en slamsuger, hvilket den vel opprinnelig var, forteller Sørbø.
- Men slamsugeren er blitt noe helt annet, straks den er kommet inn på Riksmuseet for kunst.
Fortellingen spinner rundt Årøs forsøk på å skjule egne handlinger.
- Det meste av dette er sant. Jeg har selv sett og erfart det, understreker Sørbø.
Inspirert av Sune Nordgren
Selv om folk i kunstmiljøet i Oslo ikke nevnes med sine virkelige navn, vil nok leserne dra kjensel på flere av karakterene.
- Jeg kjenner ikke Sune Nordgren, men Arne Samuelsen, den nye direktøren som skal ordne opp i min bok, har nok enkelte trekk som minner om Sune Nordgren. For eksempel det å være en kunstentreprenør, det å være en som kommer utenifra, og ikke ha akademias tyngde på sine skuldre. Sune Nordgren, tidligere direktør for Nasjonalmuseet, skulle få kunstverkene til å danse, min karakter skal sprite opp kunsten, rocke den opp.
- Er det noen som nevnes med navn?
- Nei, det er vel ikke det. Det er lett kamuflert, sier Sørbø.
Alt er ikke kunst
Sørbø sier han retter kritikk mot et syn på kunst som gjør at alt vi omtaler som kunst blir til kunst. Han mener at om noe er kunst eller ikke kommer an på kvaliteter hos selve objektet.
Modern Tates kopi av Marcel Duchamps urinal 'Fountain' fra 1917.
Foto: Tate Modern / AFP– Jeg er jo essensialist. Jeg mener at kvalitet er, eller bør være, en iboende egenskap i verket. Hvis du tar urinalet til Marcel Duchamp, plasserer det på et urinal, og visker ut signaturen, så er det bare et urinal. Det er jo totalt uinteressant som kunstgjenstand, mener Sørbø.
- Ikke fortrolig med roman som skriveform
- Det er veldig vellykket og relevant som tema, men romanforfatter er han ikke, sier Knut Faldbakken som har anmeldt boka for VG.
Han synes ikke at Sørbøs kunstsyn kommer så godt frem i romanen.
- "Søppel" har noen veldig morsomme poenger, men rammefortellingen blir litt flat, mener Faldbakken.
- Når hovedpersonen skal komme seg fra a til punkt b, så merker man at det er en form for skriving som Sørbø ikke er helt fortrolig med og føler seg hjemme i.