- I løpet av de siste årene har jeg hatt lyst til å være litt fristilt fra skrevet tekst. Rett og slett for å stå litt friere musikalsk og jobbe mer instrumentelt med stemmen. Da blir jeg mer opptatt av klang og lyden i biter av ord og det låter som et språk som ikke fins, forteller Sidsel Endresen.
- Det er noe du har jobbet med i mange år, så det er på en måte et slags vokabular. Det er ikke noe men bare henter ut i fra det blå, utfyller Christian Wallumrød.
- Men det må være improvisert, eller så blir det på en måte en slags skrevet tekst allikevel hvis man skal gjenskape det, sier Sidsel
For alle
Duoen føler ikke at Merriwinkel har blitt en plate for kun et smalt publikum.
- Jeg er særdeles lite elitistisk. Platen er for alle som har lyst og mulighet til å høre på den, sier Sidsel.
- Det er jo helt legitimt å like eller ikke like det de hører. Det er mer snakk om hvorvidt publikum får anledning til å høre på ting som ikke befinner seg midt inne i mainstream-området. Det er mange krefter som er med på å definere hva som skal være bredt og hva som skal være smalt. Det er ikke vår agenda å definere det.
- Hvordan kan man lære seg til å tolke eksperimentell musikk?
Må ikke begripe alt
- Man må ikke tenke så mye på at det skal tolkes, eller forstås synes jeg. Vi trenger ikke begripe alt man får høre, og drite litt i den pedagogiske siden av det. Hvis du hører mye på musikk, så blir du ikke så forundret når du hører på Merriwinkel, forklarer Sidsel.
- Merriwinkel befinner seg i et landskap og i en tid hvor det er mye musikk som er beslektet til den, utfyller Christian.
Duosamarbeidet startet ut i fra et ønske om å utvikle en egendefinert og improvisasjonsbasert variant av samtidsmusikk.
Opptimale forhold
De bestemte seg for å starte prosessen i studio, der de kunne utforske og ta opp musikken under optimale forhold.
- Idéen var å spille sammen først og fremst og ikke lage en plate nødvendigvis. Ut i fra at vi har hørt mye på hverandre, begynte vi å snakke sammen og finne felles lyster og laster.
Vi spillte kontinuerlig inn musikk i studioet under hele prosessen, og til slutt virket det som om det kunn bli en plate etter hvert, forteller Christian Wallumrød.
Deathprod
Duoen har også fått god hjelp av støymesteren Helge Sten, som i tillegg til å være medprodusent også bidrar med arrangementer.
- Det er ikke bestandig Helge Sten har mulighet til å være med å spille konsert eller å gå i studio, så våre låter fungerer er laget slik at de like bra i et duoformat som et trioformat. Men han er en viktig bidragsyter, avslutter Christian Wallumrød.